Samhället
Avskaffa reduktionsplikten
För er som inte dagligen arbetar med transporter så kommer här ett autentiskt räkneexempel på vad REDUKTIONSPLIKT betyder från ett litet åkeri i Dalarna.
Under det senaste året har dieseln blivit utspädd med miljövänlig vätska. Detta gör att fordonen behöver mer bränsle för att få ut samma effekt att driva fordonet framåt.
I nedanstående bild kan du se hur ett av våra fordon har fått en ökad snittförbrukning under det senaste året med 31.3% dvs en ökning med 8.8l/100km
Denna lastbil har rullat exakt samma sträcka varje dag under ett år , och förbrukningen har således inget samband med olika färdväg.
0.8 liter milen högre förbrukning med dagens dieselpris blir 18.24 kr mer per mil + moms.
30639kr mer per månad för EN lastbil, per månad för att dieseln är utspädd
En dagstur på 80mil blir då 1459 kr dyrare än för ett år sedan, + moms , endast pga reduktionsplikten med inblandat miljöbränsle!
1459kr x 21 arbetsdagar = 30639kr mer per månad för EN lastbil, per månad för att dieseln är utspädd !
Och då har jag inte ens börjat räkna på vad det höjda priset på själva dieseln kostar....
Hallå??
Finns det någon personal på regeringskansliet som kan rycka av filttofflorna från politikerna och skicka ut dem i verkligheten ??
Avskaffa reduktion är en bra början
Regeringens åtgärdspaket mot prishöjningarna gynnar varken transportnäringen, bönder eller entreprenadverksamheten.
Höjda kostnader för transportbranschen ökar priserna på ALLA varor, och bidrar därmed till ökad inflation.
Avskaffa reduktion är en bra början, samt ge något slags stöd för ovanstående brancher.
Sänkta kostnader för transporter, ökar konsumtionen och skatteintäkter….
Svårare än så är det inte.
Regeringens krav på inblandning av "övrigt" i bränslet
Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt
123 346 05 24