Samhället

En Iphone på hjul

Torsdag 26 September, 2024

De enorma resurser som satsas på elbilsprojekt kan inte ge oss en hållbar framtid, skriver Peder Blohm Bokenhielm, Bränsleupprorets ordförande nedan. -Istället riskerar vi att skapa ett systemsammanbrott där den ekonomiska kostnaden och resursförbrukningen i sig blir ohållbar.

-Inledningsvis måste man erkänna revolutionen som elbilar har representerat inom bilindustrin. På samma sätt som när Apples iPhone debuterade och skakade om teknikvärlden, har elbilar marknadsförts som den stora lösningen på våra klimatutmaningar. Men precis som smartphone-marknadens utveckling lärde oss värdefulla lektioner, finns det nu oroväckande paralleller med elbilsmarknaden som vi måste adressera.

När iPhone först släpptes, dominerade Apple marknaden tills den kinesiska tillverkaren Huawei blev en formidabel konkurrent. Huawei hotade Apples dominans genom att erbjuda billigare och tekniskt konkurrenskraftiga produkter. Det gick så långt att västliga regeringar i praktiken förbjöd samarbetet mellan Huawei och Google, vilket ledde till ett stort fall i Huaweis marknadsandelar. Nu ser vi en liknande situation utspela sig med Tesla och det växande hotet från kinesiska elbilstillverkare.

prispress snarare än teknisk innovation

Tesla, tidigare oöverträffad som pionjär inom elbilar, står nu inför en våg av konkurrens från kinesiska tillverkare som erbjuder likvärdiga alternativ för halva priset. Detta prisgap gör att Tesla tappar kunder i en alarmerande takt. För klimatet, som är i desperat behov av varje innovation som kan minska koldioxidutsläpp, innebär detta en potentiell fördröjning i utbredningen av mer hållbara bilalternativ över hela världen. När marknadens dynamik ändras till prispress snarare än teknisk innovation, befinner sig klimatomställningen i en riskfylld position.

Samtidigt, här hemma i Sverige, ser vi företag som Northvolt kämpa med både finansiering och personalnedskärningar. Trots deras ambitiösa mål att driva på omställningen till förnyelsebar energi, blöder Northvolt pengar och tvingas till att låna ofattbara belopp för att hålla sina operationer igång. Ett tydligt tecken på att de enorma resurser som satsas på elbilsprojekt inte alltid genererar den förespeglade hållbara framtiden. Istället riskerar vi att skapa ett systemsammanbrott där den ekonomiska kostnaden och resursförbrukningen i sig blir ohållbar.

slösar vi bort enorma resurser

Det är alltså dags för ärlighet i debatten om elbilar och klimatomställning. För att verkligen adressera klimatförändringarna behöver vi en strategisk omställning som går bortom vackra ideal och istället fokuserar på genomförbara och hållbara lösningar. Elbilar kan inte ensamma bära denna börda, och en global koordination och förståelse för marknadsdynamik är avgörande för att säkerställa att de pengar och resurser vi investerar drivs av strategi snarare än naiv optimism.

I slutändan står vi vid ett vägskäl där vi måste fråga oss: Är vi villiga att anstränga oss för en verklig klimatomställning, eller slösar vi bort enorma resurser på en bild som i nuläget inte tycks vara uppfylld? Framtiden kräver handling, inte tom retorik, och tiden för att ta dessa avgörande beslut är nu.

Håller du med Peder? Vad behövs för att stoppa naturslöseriet?

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Peder Blohm Bokenhielm

Bränsleupprorets ordförande, Vilshult

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt