Jobbet

Kaos i pendeltågstrafiken i Stockholm

Torsdag 30 November, 2023

Vintern har tagit sitt grepp om landet. Rainer Andersson, vice ordförande Seko Pendelklubben i Stockholm skriver här och undrar hur man ska beskriva pendeltågstrafiken. Haveri? Kaos? Fiasko? Apokalyps? Ragnarök eller pendeltågets undergång? Vad tycker du?

När det här skrivs är det fortfarande november. Det räknas som höst. Ute råder däremot vinter. Kylan biter och snön yr. Vem vet om det fortsätter i tre månader? Om pendeltrafiken går lika illa under hela vintern som den har gjort sedan snön började falla. Då tar resenärernas tålamod slut en gång för alla.

Haveri? Kaos? Fiasko? Apokalyps? Ragnarök eller pendeltågets undergång? Hur ska vi beskriva det som hänt sista året och sedan tågvärdarna försvann? Vad säger våra resenärer? De som tålmodigt får vänta i kylan. Kommer det ett tåg eller är det inställt? Är det redan överfullt och utan möjlighet att tränga sig in? Tas det ur trafik p.g.a. fordonsfel? Kanske, kanske inte.

inställda pendeltåg

Kreativ förstörelse?

Ingen normalt funtad människa ser något positivt med det som drabbat pendeln. Dessvärre finns det onormalt funtade individer, i hög ställning, som ser det som nödvändigt. Tro mig. Jag skojar inte. Vad vi bevittnar är på direktörernas språk en kreativ förstörelse. Så talar vår självutnämnda elit. De som vet mer än alla vi andra.

Benjamin Dousa är nu VD för Företagarna. Som VD för arbetsgivarnas tankesmedja Timbro påstod han i mars i deras tidning Smedjan att tågvärdar är slöseri med skattemedel. En investering i kameror i stället för tågvärdar, skulle betala sig på bara två år, visste han.

en tågfärd i längden inte fungerar utan tågvärd

Även stationsvärdar är ”överflödig personal” som kostar skattebetalarna 1,3 miljarder per år. "Kreativ förstörelse" var vägen framåt. Han syftade på den offentliga sektorn i allmänhet och pendeln i synnerhet. Och nog fick han som han ville.

Hurra för det privata!

Nu har det gått en månad sedan beskedet att SL avslutar kontraktet med MTR i förtid. SJ tar över pendeln i mars. SL gör det med stöd av EU:s förordning som reglerar rätten till nödåtgärd. Nog behövs nödåtgärder för att återupprätta pendeltrafiken. MTR:s inköp (från Lidl?) av ett par hundra färgglada borstar, för att få bort isen på kamerorna som ersatt tågvärdarna, är givetvis en nödåtgärd. Men det är också mer än lovligt korkat.  

Man måste gå tillbaka till år 2000 för att hitta något som liknar det haveri som MTR och SL har ordnat. Då var det Citypendeln som ställde till det ihop med en moderatstyrd trafiknämnd. SL skulle till varje pris visa att det privata var så mycket bättre på att driva kollektivtrafik. Men det gick inte så bra, trots i hemlighet efterskänkta viten på en halv miljard för att inte Citypendeln skulle gå omkull. Det känner vi igen när SL håller nere bötesbeloppen åt MTR. Hurra för det privata som är så mycket billigare!?

Räcker 100 miljoner?

Är MTR besviken över att SL säger upp kontraktet eller ska vi gissa på något annat? Det är en ömsesidig överenskommelse, inte ett påtvingat beslut. För MTR är det sannolikt en lättnad att bli av med pendeln, innan det uppdagas hur långt ner verksamheten har sjunkit. Innan den verkliga kostnaden för pendelhaveriet hinner sammanställas. MTR slinker ut genom bakdörren innan räkningen dimper ner. Springnota, som det heter när man smiter från betalningen på krogen.

Hitintills har SL besiktigat 10% av de 129 fordonen som ska rulla i trafik. Idag står ett okänt antal tåg stilla p.g.a. reservdelsbrist och bristande underhåll. De kan inte längre rulla. Det är vad SL kallar för en ”underhållsskuld”. Vad som döljer sig hos övriga 90% av tågen blir en ovälkommen överraskning. Då lär nog inte 100 miljoner räcka långt. Det är vad MTR som allra mest behöver betala för bristande underhåll av fordonen enligt överenskommelsen med SL.

Allt sker enligt plan

Tror du någon på Timbro kritiserar pendelhaveriet? Kommer direktörerna på Almega kräva de ansvarigas huvud på ett fat? Tror du psykopaterna som drömmer om kreativ förstörelse får ångest av att infrastrukturen slås sönder? Det som kostar samhället miljarder och åter miljarder. Glöm det.

Det som sker är enligt plan, även om detaljerna kan ifrågasättas. Att våra pendeltåg snart måste ersättas av nya tåg eller renoveras för svindyra pengar gynnar marknaden. Allt som raseras kan åter byggas upp med skattemedel. Det skapar arbete och välstånd, som en marknadsliberal VD på Timbro skulle förklara på ett direktörseminarium.

Benjamin Dousa

Benjamin Dousa Foto Timbro

vi får inte glömma att det är dessa stollar som många av våra chefer (och politiker) lyssnar till

"Vi blir alla vinnare"

Kreativ förstörelse uppstår, enligt Benjamin Dousa, när nya verksamheter ersätter gamla inom offentlig sektor. Som på pendeln. Så används skattemedel där det gör mest nytta (för en VD). Slå sönder vad som går att förstöra, såsom villkoren på vår arbetsplats. ”På kort sikt kan processen leda till varsel och uppsägningar, på lång sikt blir vi alla vinnare”, skriver han. Det är vad som driver mänskligheten framåt. Jo, absolut!

En annan stjärna på Timbro är chefsekonomen Fredrik Korsch. I våras skrev han på Twitter: ”Om SJ AB ger mig två veckor med en lokförare är jag säker på att jag kan köra tåget hem till Lund själv.” Vi kan skratta åt deras idioti och uppblåsta lögner. Men vi får inte glömma att det är dessa stollar som många av våra chefer (och politiker) lyssnar till. Som ger dem argument för fortsatt förstörelse. Ger dem ideologisk motivering att klampa vidare när vi anställda skriker stopp.

Anständiga arbetsvillkor

Motståndaren är välorganiserad, som gruvarbetarna i Malmbergen slog fast i den stora (vilda) gruvstrejken 1969. De skakade om Sverige och visste vad de talade om. Om vi agerar lika beslutsamt tvingar vi SL-politikerna att inse, att en tågfärd i längden inte fungerar utan tågvärd och anständiga arbetsvillkor åt oss alla.

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Rainer Andersson

Tågvärd, Stockholm

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt