Jobbet

Myten krackelerar

Tisdag 14 Juli, 2020

Enligt barnvisan ska en busschaufför vara en man med glatt humör. Det är svårt att vara glad i tider av nedskärningar. Richard Ströberg är busschaufför i Malmö och vittnar om hur nedskärningarna slår mot såväl chaufförer som samhället i stort.

Det finns en myt om busschaufförer, att det är ett tryggt jobb. Trots usla arbetstider och dåligt betalt. Myten krackelerar i Skåne.

Skånetrafiken planerar massiva nedskärningar i buss- och tågtrafiken. Hundratals bussförare varslas. 255 ska bort från Nobina. Bergkvarabuss varslar 90. Landsbygd såväl som stad drabbas. Pågatågen som binder samman mindre skånska orter med städerna dras in kvällar och helger. Man skyller på uteblivna intäkter under corona.

Bland kollegor är oron stor. När som helst kan ett brev dimpa ner i postboxen. Vissa tvingas gå ner i arbetstid medan andra blir helt av med jobbet. En lagom trevlig semesterpresent.

Många är arga och besvikna då beslutsfattare under lång tid påstått att vi har haft brist på busschaufförer. Arbetsgivarna har i åtskilliga avtalsrörelser till och med använt det som ett argument varför vi inte behöver anställningstrygghet om något nytt bolag vinner upphandlingen. "Att bli bussförare är ett tryggt yrkesval" har de sagt och politikerna var inte sena att haka på med yrkesutbildningar, lönebidrag och sänkt åldersgräns till 18 år. LO-basen Thorwaldsson och folk i vänstern brukar framhålla bussbranschen som lösning för integration. Här kunde den stora invandringen sugas upp. I Malmö med hög invandring och arbetslöshet var detta särskilt viktigt.

Att locka folk genom förbättrade villkor fanns aldrig på kartan, så många som utbildas av det offentliga sticker så snabbt de hittar något annat. Får folk nog av delade pass, extrema arbetstider med usel ob, vara på jobbet 10 timmar med betalt för 8 och att börja på en plats och sluta flera kilometer bort, så finns det nya som övertar din ratt.

När myten nu krackelerar sitter många med dyra lån på lägenhet och bil, invaggade i den falska tron att de haft ett bristyrke.

Nedskärningarna är idioti av flera skäl. Smittskyddsexperter är överens om att man måste undvika trängsel i trafiken, men Skånetrafiken gör tvärtom - mer trängsel, mer stress, mer smittspridning. Dessutom är det ett slag i ansiktet, inte bara mot busschaufförer och tågpersonal, utan mot alla pendlare. Att nedskärningarna genomdrivs i augusti när folk kommer tillbaka till jobb och skola visar tydligt hur korkat beslutet är. Givetvis kommer även pensionärer och alla andra som behöver buss att drabbas, samt de som sällan tar bussen eftersom mer biltrafik innebär mer köer och sämre luft i städer som Malmö. Det är på det hela taget ett oansvarigt beslut.

Skånetrafikens dåliga ekonomi kan väl inte bortses från? Givetvis inte, men innan man börjar skära i kärnverksamhet borde man ta tag i slöseri. Just nu bygger man lyxkontor i Hässleholm för "planerade 75 miljoner". Notor brukar som bekant hamna bra mycket högre. Politikerna har inte precis föregått med goda exempel heller, deras löner höjs som om nån coronakris aldrig funnits.
Slutligen är kostnad för trafiken en droppe jämfört med de stora paket med bidrag och fria lån regeringen lanserat för näringslivet. En bra pendeltrafik är viktig för jobben, för miljön och för att bekämpa smittan. Att politikerna istället drar ned på trafiken är ytterligare ett bevis på att de låter oss arbetare betala krisen.

Richard Ströberg

Busschaufför, Malmö

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt