Samhället

Rör inte min bil

Tisdag 19 December, 2023

Pontiac Bonneville 1964

Just nu pågår ett hysteriskt lobbande för att exakt allt skall drivas av el. 

Möjligen är det miljölobbyn som skrämt upp alla inför den katastrof som en del av vetenskapen blåser upp. 

Men för vem gör dom det? För kapitalet förstås. 

Då kan man tjäna många nollor efter en siffra i intjänade pengar. Visst har vi haft oväder förr och det kommer med all sannolikhet komma än mer. 

Men så fort något händer så basunerar man ut i media att det beror på klimatet rakt ut till folks tv apparater och radio. 

Men samtidigt ökar man på klasskillnaderna i samhället. För vem har till exempel råd att köpa en el-bil för 800 000kr? Vi som inte har dessa ekonomiska förutsättningarna. Vad skall vi åka i då? 

Samtidigt hittar EU på att tänka ut ett förslag om att skrota alla bensinslukande veteranbilar och det utan ersättning. Jo visst finns det undantag förstås. Men själva andemeningen är att tids nog fasa ut förbränningsmotorn. 

Redan nu ryktas det om att elen kommer bli hisnade dyr i framtiden och vem köper då den dyra el-drivna transportsektorn med alla inblandade. När dessa fordon nått sin sista slutdatum. Vem kommer då köpa dem för att byta batterierna för ca 200 000kr? Eller vem står för kostnaderna vid skrotning av dessa? 

Fakta: EU-kommissionens förslag

Enligt EU kontoret i Sverige

Här följer en kort sammanfattning om några avgörande aspekter för när den föreslagna förordningen kan komma att beröra dig som fordonsägare:

  • Förordningen ska endast tillämpas på uttjänta fordon som du tänker göra dig av med eller har för avsikt att göra dig av med.
  • Om du ska överlåta fordonet till någon annan måste det gå att reparera. Kostnaden för reparationer för att få fordonet i kördugligt skick måste också vara lägre än marknadsvärdet.
  • Förordningen gäller även fordon som utgör en miljöfara, enligt EU:s avfallsbestämmelser (Direktiv 2008/98/EG) till exempel om fordonet läcker miljöfarligt material eller står övergivet på en offentlig plats.
  • Förslaget gäller inte historiska fordon, som definieras i tidigare EU-bestämmelser (Direktiv 2014/45/EU). Ett fordon är av historiskt intresse om:
    • det tillverkades för minst 30 år sedan,
    • det är av en specifik typ som inte tillverkas längre,
    • det är historiskt bevarat och i originalskick, utan några betydande förändringar. 
Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Kaj Allestad

Pensionerad bussförare, Uppsala

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt