Jobbet
Säkerheten är satt på undantag
Foto: Per-Olof Sännås
SÄKERHET SOM TILLVAL?
Trafiken hårdnar i Sverige och skapar fler olyckor än tidigare mätningar. 2022 - 2023 är det högst på länge.
Vi läser numera ofta om dödsfall i bussbranschen.
Att bussföraren blir åtalad är ingen nyhet. Föraren somnar, kör för fort eller har inte rätt utbildning eller vad som anges i utredningen. Men har någon hört att brott mot arbetsmiljölagen som gett fängelse har utmätts?
I Sverige kan man tydligen välja balkar och starkare struktur framtill som man väljer färg på klädseln eller vilken typ av radio osv.
Vilket bussbolag väljer då att installera detta skydd när styrelsen (utanför Sverige) skriker efter vinster?
Det borde vara Infrastrukturminister KD Andreas Carlsons bord och mångas före honom.
Vad säger SKR och de Regionala Kollektivtrafikmyndigheterna om hur förarna ska skyddas?
På samma sätt som de sköter upphandlingsavtalen för LOU i kollektivtrafiken? Billigt och billigt ska det vara men säkert?
De hänvisar säkerligen till EU:s kollektivtrafikförordning för att göra något åt saken inom landet går ju inte.
Ytterligare ett bevis för hur lite politikerna bryr sig om arbetsmiljö och säkerhet för bussförarna.
Det är fan dags att vakna nu!
“Transportminister Jon-Ivar Nygård i Norge berättar att från 1 oktober 2023 har Norge infört ett krav på att alla nya bussar inom licenstrafiken ska ha en starkare struktur framtill. Tack vare den vara bättre skyddad mot en frontalkollision och ett bättre skydd för busschauffören.
Det här är ett viktigt första steg i arbetet för att bättre skydda busschaufförerna. Detta säkerhetskrav går längre än EU:s regelverk och Norge kommer fortsätta sina ansträngningar att påverka EU och FN att följa efter”.
Norge är ett föregångsland på denna punkt!
Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt
123 346 05 24