Samhället

Ska Stockholmspolitikerna spara ihjäl SL?

Söndag 3 September, 2023

Rösta på oss, sa de styrande politikerna , så blir det mer synlig personal inom kollektivtrafiken. Resenärerna skulle känna sig trygga dygnet runt, under hela sin resa. Nu vill tjänstemännen minska på synlig personal. Bland annat ska stationsvärdarna på egen hand tömma och stänga stationen på natten. De får se till att ingen gömmer sig bakom deras rygg. Någon som är ute efter pengarna som finns på stationen, skriver Pendelklubbens v ordf Rainer Andersson i sitt månadsbrev:

Nästa år behöver trafikförvaltningen (SL) spara 1,7 miljarder enligt vad tjänstemännen har presenterat till ansvariga politiker. Givetvis dras blickarna mot lämpliga sparobjekt, vilket allt som oftast är personalen som bär upp verksamheten. Så även denna gång.

Utan närmare förklaring anges det att ”förslag som trafikförvaltningen utreder inför verksamhetsplan 2024 är bland annat minskad servicenivå på stationsentréer och biljettkontor”. Kan det betyda annat än färre stationsvärdar?

24 miljoner i extra bonus

Om det inte vore så illa skulle man skratta åt hur dåligt det rimmar med den uttalade målsättningen hos koalitionen som styr Region Stockholm. I deras budget inför 2023 hette det att mer synlig personal skulle finnas inom kollektivtrafiken. Resenärerna skulle känna sig trygga dygnet runt, under hela sin resa. Nu vill tjänstemännen minska på synlig personal.

Formellt är det politikerna som styr. Men i praktiken bestämmer förvaltningen som inte är folkvald och som prioriterar de privatägda trafikbolagens krav och behov. Inte resenärerna. Som när MTR 2021 fick en extra bonus på 24 miljoner. Motiveringen var att SL kunde göra så. Att man det året, p.g.a. pandemin och det minskade resandet, gick 3 miljarder kronor back var inget hinder. Det finns alltid pengar till en liten bonus.

Kaffe och paraplyer

Vi kan konstatera att i stort sett inga kundservicevärdar finns kvar på pendeln från 1 oktober. De drygt 140 st. som för ett par år sedan stod ute bland resenärerna och gav information och trygghet reduceras nu till 14 st. De ska ägna sig åt måltidsavlösning på stationerna.

MTR vill ”på prov” även få ut stationsvärdarna bland resenärerna. Minns beslutet i trafiknämnden för tre år sedan. Då Kristoffer Tamsons (m) ville att de skulle bli kompis med resenärerna genom att stå ute i biljetthallen. Sälja kaffe, vatten och paraplyer och ge ”mer service”. Att stationsvärden behöver tillgång till biljettmaskin och dator inne i biljettexpeditionen verkar ingen bry sig om. Inte när det finns besparingar att göra.

Det är lika människofientligt som när MTR nekar stationsvärdarna rätten till paus och måltidsuppehåll.

Vi ska inte gå med på det!

MTR vill därtill att stationsvärdarna på egen hand öppnar och stänger stationerna. På så sätt kan väktarkostnader sparas in. Att man utsätter stationsvärdarna för stora risker hör inte hit. Inte när det handlar om besparingar åt ett företag vars ekonomi blöder. Då är en stationsvärds liv och hälsa inte mycket värt. MTR vill att de på egen hand tömmer och stänger stationen på natten. De får se till att ingen gömmer sig bakom deras rygg. Någon som är ute efter pengarna som finns på stationen.

Aldrig att vi ska gå med på något sådant! Vi ska inte acceptera att ett bolag som saknar förnuft och omtanke dikterar sådana villkor. Det är lika människofientligt som när MTR nekar stationsvärdarna rätten till paus och måltidsuppehåll. Som tvingar dem att be om avlösning för att kunna gå på toaletten. Som tvingar dem att äta sin mat i biljettluckan.

Svensk arbetsrättslig lagstiftning

Låt oss minnas kraven som SL ställde på entreprenörerna som tävlade om pendeltrafiken. Krav som MTR ska leva upp till och som finns att läsa i det s.k. E24-avtalet. Bl.a. ska MTR se till att svensk arbetsrättslig lagstiftning följs. Las, mbl, förtroendemannalag, arbetsmiljölag m.m. Hur väl rimmar det med att MTR hitintills i år har struntat i Pendelklubbens alla 68 begärda förhandlingar? Nekat förtroendevalda tid för att utföra sitt uppdrag. Vägrat mbl-information. Nekat personal den ledighet de har rätt till. Nekat skyddsombuden att ta del av behövlig information o.s.v.

I nämnda avtal finns även krav på att underhålla tågen med behövlig reparation. Hur MTR lever upp till det påminns vi varje gång ett fordon blockerar trafiken då det har gått sönder. Igen. Och igen. Och igen. Här finns också krav på att MTR ska ge relevant utbildning till personalen så att de kan utföra sitt arbete. Som när Veteranpoolens personal förra sommaren fick tre dagars utbildning i det nya biljettsystemet och sedan inte klarade av att sälja en enda biljett. Billigt men absolut inte enligt avtal.

Entreprenören hålls om ryggen

Förutom ”minskad servicenivå” vill förvaltningen ”anpassa turtätheten” till det minskade resandet i kollektivtrafiken. Köra färre bussar och tåg. I snitt har antalet påstigande en vanlig vardag varit 17 procent lägre i år jämfört med 2019, innan pandemin. Risken är att man tappar än fler resenärer. Inte minst på pendeln där vi nu kör som mest 80% av tidigare planerad trafik. Därtill med försenade, överfyllda och trasiga tåg.

krav på att underhålla tågen med behövlig reparation.

Att SL beställer reducerad trafik innebär lägre viten till MTR för alla tåg som ställs in då det inte längre finns nog med förare. De har flytt härifrån. Hur väl rimmar det med avtalet? Att man har satt ett tak för hur mycket MTR behöver betala i förseningsavgifter till resenärerna spär även det på SL:s underskott. Allt för att hålla entreprenören om ryggen.

Vad man inte vill se

Inom några år ska 80% av kollektivtrafiken i regionen upphandlas på nytt. Från förvaltningens sida tänker man eftersträva ”effektiviseringar av trafikavtal i samband med nya upphandlingar”. In på bara skinnet har vi lärt oss hur det slutar när SL vill få till något billigt. Det blir mångdubbelt dyrare i slutändan. Det har resulterat i en pendeltrafik som står nära avgrundens brant och som grävt stora hål i regionens ekonomi. Men det vill man inte se.

Vad vi upplever är en kollektivtrafik som drabbats av privatiseringens förbannelse. Det finns inget annat än att fortsätta kräva en kollektivtrafik i offentlig regi, utan vinstintresse. Det upprepar Pendelklubben på varje årsmöte. Men först på tur står att försvara våra kollegors arbetsvillkor på stationerna. Inte ett steg bakåt!

Rainer Andersson

Vice ordförande Seko Pendelklubben

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Rainer Andersson

Tågvärd, Stockholm

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt