Jobbet

Vi busschaufförer behöver vår paus

Onsdag 13 September, 2023

Nu vill bussföretag att vi ska ha ännu längre körtid, 3,5 timmars körning, innan vi får paus. Nya bussförare lämnar yrket efter bara några månader. Det finns ett samband, skriver Igor K. Donkervoort i en skrivelse till fackligt ombud.

Bästa ombud.

Som vi alla vet råder det stor brist på bussförare i Sverige. Detta gäller inte minst i trafikområdet Stockholm norra (Norrtälje).

För egen del har jag kört buss sedan 2012 och under åren som gått har jag bevittnat hur man månad efter månad utbildat nya förare. Nya förare vilka allt som oftast efter ett par månader lämnade yrket. Man kan bara gissa hur mycket resurser har slösats på utbildningen.
Det är som att försöka fylla ett durkslag med vatten. Det spelar ingen roll hur länge det står under en vidöppen blandare, fullt blir det aldrig!

Under 2022, 2023 och, om man får lita på ekonomiska prognoser, förmodligen även 2024 har våra reallöner, till följd av gap mellan inflation och lönehöjning, stegvis försämrats år efter år.
Den utveckling av reallöner vi ser idag bidrar, minst sagt, inte till att lösa bristen på förare.

Som om det inte vore nog med det träffar vi på en "enkät" angående hur vi helst ser planeringen av pauser. Här har vi att välja mellan 3 alternativ, de har en sak gemensamt: paus efter 3.5 timmars körning!
Detta är obegripligt av olika skäl. Ett skäl är att det i Bussbranschavtalet finns en överenskommelse som säger att vi har rätt till minst 10 minuter paus efter max. 2.5 timmars körning! Varför vi skulle acceptera en försämring på den här punkten kan jag inte förstå!

Ett annat argument har med den mänskliga kroppen att göra. Normalt kissar man 5-8 ggr per dygn (källa: Skånes Universitetssjukhus). Äldre män och gravida kvinnor kissar oftare än genomsnittligt, yngre kvinnor har dessutom extra hygien att tänka på var 4e vecka.
Räknar man på att en person kissar 7 gånger per dygn, varav 1 gång på natten återstår 6 toalettbesök. 8 timmars sömn ger 16 timmar i vaket tillstånd och kissar man varje 2 timmar och 40 minuter. Även den beräkningen visar på hur orimligt det är med kisspaus efter 3.5 timmar körning!

Att ytterligare försämra arbetsvillkoren motverkar alla försök att lösa bristen på förare, det borde säga sig självt.

Paus är reglerat i Bussbranschavtalet och vi har inte tagit emot något godtagbart argument att frångå detta. Förslaget om paus efter 3.5 timmas körning hör därför hemma i papperskorgen!

Gör om, gör rätt.

Med vänliga hälsningar,

Igor Donkervoort

PS. Det är helt i sin ordning om mitt brev överlämnas till ansvariga chefer inom företaget och om så önskas ställer jag gärna upp i samtal med arbetsgivaren

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Igor K. Donkervoort

Busschaufför, Norrtälje

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt