Samhället
Billigare och bättre resande
Thomas Carlsson och Peter Sellén, två av Bussförarutropets 2000 medlemmar, vill att Sverige satsar på en bättre kollektivtrafik.
Sverige gör som vanligt, man försöker hela tiden fixa symtomen men vill inte förstå själva åkomman. Lite grand som att försöka bota en amputerad arm med Salvequick plåster!
Tyskland är ett föredöme när det kommer till europeiska länders kollektivtrafik. Man investerar där miljarder för att bl.a. sänka biljettavgifterna och göra kollektivtrafiken till ett bra alternativ för de som pendlar. Detta gör man inte bara för att få ner trafiktätheten utan också för att aktivt arbeta för en grön omställning i hela landet. Vem kunde tänka sig att ett billand som Tyskland, där man älskar sina bilar, att de frivilligt skulle börja åka kollektivt?
Sedan 1 maj i år reser man kollektivt för €49 i månaden i hela Tyskland vilket snabbt har fått många att lämna bilarna hemma.
https://int.bahn.de/en/offers/regional/deutschland-ticket
Här i Sverige gör man precis tvärt om!
Man drar in linjer, höjer biljettpriserna och arbetar mer eller mindre aktivt för att slippa göra nåt åt orsakerna till förarbristen. Man lägger miljarder på bussförarutbildningar, som få människor vill gå på och utbildningar stängs efter flera års problem med att fylla skolbänkarna.
Utöver detta, drar man också ner på skattemedel till regionerna, man straffbeskattar el-bussarna så att regionerna i realiteten, via bussföretagen tvingas betala skatt till staten, för att man satsar på renast möjliga kollektivtrafik. Det blir därigenom också märkbart tydligt hur politikerna prioriterar, när man inte belägger rälsbunden kollektivtrafik med motsvarande straffbeskattning.
Framkomligheten för busstrafiken har länge varit ett problem i hela landet. I stället för att aktivt göra kollektivtrafiken till ett naturligt resalternativ med förbättrad framkomlighet, prioriterade korsningar och snabb kommunikation på egna vägar, så får i många kommuner kollektivtrafiken ofta flytta på sig, till fördel för cykelbanor och promenadvänliga gator. Att folk ska kunna cykla säkert är bra, men åter igen, till bekostnad av bussarnas vägbana, trafikmiljön och framkomligheten, suck!
Under årtionden har politikerna i huvudstaden men även på andra håll i landet dessutom duckat när det gäller kameror i vagnarna som bötfäller syndare Med nuvarande regering så är det, mer eller mindre, sanktionerat att kränka privatlivet med kameraövervakning, men tydligen är det fortfarande svårt att införa detta inom kollektivtrafiken. Kunskap och erfarenhet om busstrafik har på många olika sätt sakta men säkert försvunnit från regionerna. Genom upphandlingar, men även i entreprenörernas sätt att sköta underhållet av vägar, terminaler och snöröjningen.
Men det framgår klart att det saknas kunskap och så länge politikerna väljer att endast lyssna till bussarbetsgivarna, då kommer detta att fortgå länge!
Ju längre tid detta får fortgå, desto kostsammare blir det att lösa. Någon sa att upphandlingar är billigt! Idag ser vi att det är dyrt. Kanske är det därför samtliga politiker duckar för frågan? Vilket är bäst? Dålig opinion eller vara den som står upp och löser problemen? Men det framgår klart att det saknas kunskap och så länge politikerna väljer att endast lyssna till bussarbetsgivarna, då kommer detta att fortgå länge!
Fakta: Bussmagasinet
Vi funderade lite kring ledaren i Bussmagasinet 06/2022
Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt
123 346 05 24