Jobbet

Delade turer inom linjetrafiken

Fredag 10 September, 2021

Inom linjetrafiken för bussar är det vanligt förekommande med delade turer, alltså arbetspass med ett glapp i mitten.

Detta upprör många busschaufförer som menar att arbetsdagarna blir långa och tröttsamma. Bussarbetsgivarna menar att delade turer är oundvikligt då det inte finns några turer mitt på dagen.

Men på flera håll i landet vittnar busschaufförer om stora problem med delade turer inom linjetrafiken. Dåligt med sömn gör busschaufförerna till rena trafikfaror, detta vittnar en busschaufför från Stockholm om som säger att han ofta känner sig helt ur fokus när han sitter i bussen på sitt kvällsskift. Detta på grund av de långa arbetsdagarna där man är igång mellan 10 till 14 timmar med ett avbrott mitt i som man oftast får spendera på en bussterminal långt hemifrån.

Claes Truedsson från Kristianstad som har varit busschaufför i 40år och jobbat med delade turer i 20år vittnar också om långa arbetsdagar som sliter på kroppen. Det slitsamma jobbet tog så hårt på Claes Truedsson så att han till slut fick be om psykologisk hjälp.

Idag är Claes Truedsson pensionerad men kan se både för och nackdelar delar med delade turer.

-När barnen var små fanns det fördelar med att köra delade turer, man kunde få ihop livspusslet på ett annat sätt säger Claes Truedsson

Men enligt Claes Truedsson så väger det ändå inte upp allt negativt så som sömnsvårigheter, svårt att hålla fokus, svårigheter med toalettbesök.

20210906_191812.jpg

Claes Truedsson anser att den största skulden ligger hos Skånetrafiken som vill hålla nere kostnaderna för att inte spräcka sin budget. Tidtabellerna är så tajta att man redan är försenad när man kommer till första stoppet. I tidtabellen har man inte tagit hänsyn till rusningstrafik eller vägarbeten. Detta menar Claes Truedsson är stressande och skapar osämja när resenären anser att bussen är försenad.

I sydsvenskan från 8 augusti kunden man läsa om busschaufförer från nordvästra Skåne som vittnade om långa arbetspass och känslan av att inte ha något privatliv, lediga tiden mellan passen blev de strandade på en bussdepå långt från sina familjer. Kent Cederfors ställer sig frågande till hur han ska kunna ge sin dotter lagad mat och kunna hjälpa henne med läxorna. En annan chaufför som heter Malin Sörensen känner en oro över sin hälsa och vill inte bränna ut sig, på grund av schema.

(Malmberg. T. (8 augusti 2021). Nobinas busschaufförer har fått nog: ”har inget privatliv”. Sydsvenskadagbladet. https://www.sydsvenskan.se/2021-08-08/nobinas-busschaufforer-har-fatt-nog-har-inget-privatliv)

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Robert Nilsson Ahlberg

Kristianstad

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt