Jobbet

I vilken värld lever våra beslutsfattare och chefer?

Lördag 30 September, 2023

I Stenungsund försvann den här veckan en bit av motorvägen i ett jordskred, skriver Rainer Andersson. Kommunen hade fått upprepade varningar om att något dylikt skulle kunna hända då marken i området är olämplig för bebyggelse. När det nu redan är för sent kommer undanflykterna som ett brev på posten.

- Ja, i min värld så har vi gjort det vi ska göra, svarar en av de ansvariga cheferna i kommunen med anledning av tidigare kritik från olika myndigheter. Detta p.g.a. uteblivna åtgärder som kunnat hindra katastrofen.

En månadslön i pant

I vilken värld lever våra beslutsfattare och chefer? De med ett så tungt ansvar att de knappt kan lyfta häcken från konferensrummet. Inte kan det väl vara samma värld som vi övriga lever i? Det kan jag sätta en månadslön i pant på, om nu lönen kommer nästa månad vill säga. För det vågar ingen av oss på pendeln längre slå vad om. Och det är ju ändå ingens fel om lönen skulle utebli.

- Ja, i min värld har vi gjort det vi ska göra. Orden ringer i mina öron. I deras värld är skulden alltid någon annans. Den feta lönen till trots, som kompensation för det tunga ansvar man påstår sig ha, vill man ändå inte ta något ansvar. Det kan delegeras till någon annan. Vem tar ansvar för det kaos som vi står mitt uppe i på pendeln? Ja, vem? Betyder det att det saknas ansvariga? Självklart inte. 

Utan tågvärd ingen tågfärd

deras värld är nationell lokförarbrist orsak till problemen. Och det kan väl ingen rå för? Eller hur? Ingen kan ju heller rå för att det blir jordbävning. Gällande pendelkaoset kan man i slutändan ändå skylla på att man bara följer besluten som regionpolitikerna har fattat i demokratisk anda. Har du något att klaga på får du väl rösta annorlunda om fyra år. Det, kära kollega, är demokratins innersta väsen. Dess absoluta innebörd.

Ingen tycks reflektera över att vi numera ställer in fler tåg p.g.a. fordonsbrist än personalbrist. Ändå kör vi knappt 80% av tidigare beställd trafik. I konkreta siffror förväntas ca 107 enheter pendeltåg rulla en vanlig vardag. I måndags kom det ut 82 enheter, 88 i tisdags, 86 onsdag och 83 torsdag. Nu på söndag står ytterligare 10 enheter stilla då de inte har några kameror monterade. Utan kameror kan de inte gå i trafik då vi från och med söndag inte har tågvärdar kvar. De har skickats till annat arbete inom MTR. En genial planering som givetvis ingen har ansvar för.

Pendelklubben Arbetsdomstolen2

Demonstration mot MTR:s stämning utanför Arbetsdomstolen

Nästa vecka…

När det här skrivs hålls de inledande förhandlingarna i arbetsdomstolen där 10 ”slumpvis” utvalda lokförare på pendeln står åtalade för att ha strejkat vilt. Vår vd framhåller att det är viktigt att upprätthålla den svenska modellen och hedra rådande avtal. Därför ska lokförarna sättas på plats. I hans värld ingår i den svenska modellen arbetsgivarens rätt att vägra facket förhandling. Att enväldigt kunna trampa avtalet under fötterna och komma undan med det.

Att bara 10 och inte alla 105 från början stämda förare står åtalade beror enligt MTR på ett ansvar för resenärerna. Att det viktiga är att tågen rullar. Detta plötsliga ansvar hade vi gärna sett långt tidigare. Innan man slog sönder vår arbetsplats, dränerade säkerheten, havererade trafiken och gav fingret åt resenärerna när man upprepade sina löften om att nästa vecka då… Nästa vecka… Ja, nästa vecka kommer vi…

Hallelujah! Plingeling!

vår värld har Sveriges två mest misslyckade järnvägsföretag en och samma ledning. Samma vd, samma förhandlingschef o.s.v. Är det en slump? Dessa två bolag tillsammans står för de största ekonomiska förlusterna inom järnvägen. Någonsin. De har flest försenade och inställda tåg, störst personalflykt och det mest smutskastade varumärket i hela branschen. I deras värld rycker man på axlarna åt sådana petitesser.

deras värld infinner sig lösningen på problemen när förareleverna som nu är under utbildning kör tåg på egen hand. Snart kommer de och frälser oss från alla bekymmer. Snart! Det är som en väntan på att Jesus ska komma gående på vattnet tvärs över Mälarviken och sätta sig bakom spakarna. Ingen tågvärd krävs minsann med Jesus ombord. Han behöver ingen larvig mikropaus och kan köra, tugga tuggummi och göra utrop samtidigt. Hallelujah! Plingeling! Tag plats, nästa uppehåll himmelriket!

Vad du kommer få höra

Och vem kommer då frivilligt stå till svars när det uppdagas att inte ens 70-80 nybakade lokförare kan befria oss från fortsatt kaos? Inte så länge personalflykten fortsätter och underhållet och reparationerna av våra fordon är satt under kraftig besparing. För det finns inte längre några pengar kvar. Vad många av oss funderar över är hur länge ägarna tänker fortsätta betala förlusterna? Och då talar vi inte om några ynka Hongkongdollar.

- Ja, i min värld så har vi gjort det vi ska göra. Det är vad du kommer få höra i olika varianter på samma tema. Från Anton Fendert, Kristoffer Tamsons, Jens Sjöström, våra chefer, Xi Jingping, Gabriella Lavecchia, LO, Marcus Wallenberg, Ulf Kristersson, PRO, Jimmy Åkesson, FN, AIK:s tränare, Donald Trump, din tandläkare, hyresvärd och ICA-handlare. Det är aldrig deras fel.

Rainer Andersson

Vice ordförande Seko Pendelklubben

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Rainer Andersson

Tågvärd, Stockholm

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt