Samhället

Kulturförvaltningen i Borås föreslår klädkod på skulpturer!

Lördag 9 September, 2023

Många har nog läst eller hört talas om den till viss del stoppade utställningen ”Concrete” i Borås. Protesterna mot kulturchefens beslut att inte visa den delen av utställningen som föreställer hängande skulpturer av kvinnor i chadorer har varit stora. Konstnären Sadaf Ahmadi har stått på sig att hela utställningen ska visas. Igår fredag kom man fram till en lösning och utställningen kommer att visas på Konstmuseet med start 21 oktober.

För ett år sedan mördades Masha Amini i Iran för att hon inte bar slöjan korrekt. På årsdagen av Masha Aminis död var en utställning på Kulturhuset planerad. Kulturchefen Ida Burén stoppade den del av utställningen som föreställer hängande skulpturer av kvinnor i chadorer med ett ytskikt av betong. För att ändå kunna visa hela utställningen var ett förslag från kulturförvaltningen att klä in skulpturerna i tyg. Det visar att man är helt oförstående om situationen i Iran. Dubbla chadorer, mullornas klädkod i kubik är lösningen.

Sadaf Ahmadi berättar för BT hur bärandet av en chador tog hennes egen kropp ifrån henne, hur hon inte längre kunde spela fotboll, gymnastisera, springa eller cykla, hur kroppen skulle döljas när hon som ung bodde i Iran.

Ida Burén motiverade sitt beslut till Sadaf Ahmadi med att: ”Vi har bestämt att vi inte ska ställa ut dina skulpturer på grund av att det är en känslig tid nu med koranbränningar och liknande och att det finns en risk att människor kan känna sig sårade av att se hängande chadorer.”.

Nu handlade det inte längre om yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Nu handlade det om att allt som kan förknippas med kritik mot den islamistiska regimen i Iran ska mildras, tystas ner.

Vi skall alltså anpassa oss till de politisk religösa fundamentalisterna här hemma och utomlands som kan tänkas ta anstöt av ett konstverk som kritiserar regimen i Iran.

Vad Ida Burén sysslade med var självcensur, att utställningen kunde väcka anstöt, provocera och därför inte kunde få en plats i Kulturhusets foajé. Det är ju precis där den borde vara tillgänglig för alla att se. Konsten ska beröra och väcka frågor. Konstnären Sadaf Ahmadi kommentar till Borås stads nyutnämnda cencuransvarige Ida Burén beslut var tydligt.

”Det låter exakt likadant som i Iran”, sa Sadaf Ahmadi, att det skulle vara sårande för de som är troende.

Från utställning Concrete i Frankrike

Från utställningen i Paris Foto: Privat med tillstånd av Sadaf Ahmidi

Ett första möte mellan kulturchefen och konstnären Sadaf Ahmadi för att hitta en lösning och eventuellt en annan plats för utställningen uppfattades helt olika från de två. Ida Burén tyckte det var ett konstruktivt möte.

Sadaf Ahmadi säger till Bt att Ida Burén ville att utställningen skulle visas bakom en stängd dörr.

”Men att visa konsten i en källarlokal, en black box, det gav mig bara känslan att jag återigen blir censurerad och att jag placerar alla dessa kvinnor som statyer i en cell. Det känns som att jag sätts i fängelse.”

Borås har i åratal försök lansera sig som Sveriges skulpturhuvudstad. Ida Burén har tagit den till nya nivåer eller för att uttrycka det klarare, ner i källaren. För där skulle skulpturerna kunna passa, det var alltså hennes förslag.

Ja att ha en mulla som kulturchef, hur klokt är det undrar nog inte bara jag i dessa dagar? Problemet är dock lite större än så inser jag nu när politiker i det styrande blocket backade upp henne. Viktor Åberg (S) ordförande i kulturnämnden uttalade sig i BT att ”som politiker skall jag inte ha synpunkter på förvaltningens beslut. Det är armslängd avstäng som gäller”. Anna Svalander (L), kulturansvarigt kommunalråd, sa att ”det är inget politiskt beslut så jag hänvisar till förvaltningen”

Politikerna abdikerar från sina uppgifter och mullorna både här och i Iran nickar nöjda instämmande. Hedrande är dock att Peter Viberg(V) och Lars Gustav Andersson (M) i kulturnämnden sa att det var ett ryggradslöst och hårresande beslut av Ida Burén.

Protesterna mot beslutet har varit omfattande och det har varit många medier i Sverige men även internationellt som har tagit upp frågan. Igår fredag eftermiddag hittade man en lösning. Utställningen ”Concrete” kommer att visas i sin helhet på Konstmuseet men först med start 21 oktober då man måste ändra om i sin planering och ha tid för att måla och förbereda lokalen.

Sadaf Ahmadi känner att det här är en bra lösning, att censuren flyttas och ändras till något som kan bli bättre.

Kulturförvaltningen och dess chef valde att stoppa en utställning och vika ner sig för ett hot som inte hade uttalats och de har inte ändrat sitt beslut. Men Sadaf Ahmadi stod på sig att utställningen skulle visas i sin helhet och på en plats som gav den rättvisa.

Det är oroväckande, i ett demokratiskt land som Sverige, att kulturförvaltningen i Borås använder sig av metoder som liknar diktaturregimen i Iran genom att stoppa konstnärens verk för att tillmötesgå religiösa fundamentalister. Att kritisera religiösa dogmer är en del av progressiva konstnärers yrkesidentitet.

Omslagsbild: Privat med tillstånd av Sadaf Ahmidi

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Sonja Persson

Förskollärare, Borås

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt