Tryggheten
Rädda 1177! Intervju med en sjuksköterska på Vårdguiden
11:e januari kom nyheten att vårdappen Kry köpt upp 1177 Vårdguiden i Stockholm från Medhelp. Mindre än en vecka tidigare hade Kry fått 1,5 miljarder kronor i nyinvesteringar från amerikanska riskkapitalbolag.
Köpet av 1177 går hand i hand med Krys expansion av egna privata vårdcentraler, en lukrativ affärsmodell som säkert kan mångdubbla de amerikanska investeringarna, på bekostnad av svenska skattebetalare. Dock måste Stockholms regionpolitiker godkänna köpet innan det går igenom, och kritiken har varit hård från många håll. Krys Sverigechef säger till Svenska Dagbladet att han känner sig “mobbad”.
Vi Som Bygger Landet har talat med Katarina Strandberg, sjuksköterska på 1177 i Västra Götaland, om coronakrisen och vad det innebär när vården privatiseras.
Hur har ni haft det på 1177 under pandemin?
- Det har varit ett oerhört tryck kan man väl säga, köerna mer än fördubblades när pandemin bröt ut. Det bara lös rött, rött, rött! Det var 200-300 i kön, det brukar vara kanske 60-70 på en vanlig dag. Vi fick ta in personal från andra verksamheter för att sitta i coronalinje. Systemet höll på att kollapsa, men vi har klarat det.
Katarina berättar att många av samtalen handlar om oro och ångest för corona. De som ringer får prata med utbildade sjuksköterskor, som ofta kan ge lugnande råd till de som är oroliga. Personalen ger även råd om egenvård, så att personer som inte är i behov av sjukhusvård slipper belasta den hårt ansträngda vården. På så vis har 1177 fungerat som en skyddsbarriär för vårdcentralerna och akutmottagningarna under pandemin.
Åh Gud vad härligt det var att prata med er!
Ibland får Katarina samtal från patienter hemmahörande i Stockholmsregionen.
- Det händer ju ibland att de kopplas fel, eller kanske är de på besök här i Västra Götalandsregionen. Det är många som säger "Åh Gud vad härligt det var att prata med er!", de är förvånade liksom.
Sedan 2012 drivs 1177 i Stockholms län av det privata vårdbolaget Medhelp. Rutinerna på Medhelp är annorlunda än hos regionägda 1177 i Västra Götaland, där Katarina arbetar.
- De får inte alls prata lika länge med patienterna som vi gör. De har sex minuter per samtal, sen bryts ofta samtalet. De jobbar inte med egenvårdsråd som vi gör, utan de bara hänvisar till vårdcentraler, akutmottagningar, specialistmottagningar och andra vårdinstanser.
Medhelp får 91 kronor per samtal, och under coronaåret 2020 plockade de ut 134 miljoner från Region Stockholms skattefinansierade kassa. Detta trots att Medhelp 2019 råkade läcka 2,7 miljoner inspelade telefonsamtal med mycket känsliga uppgifter på internet.
Jag har pratat med dem på Kry men de tyckte jag skulle ringa till 1177 istället
Kry har sedan 2015 tagit emot två miljoner patientmöten på sin app. För varje "besök" betalar patientens hemregion 650 kronor till Kry. Men även användare av Krys app hamnar ibland hos Katarina på 1177.
- Ja ja ja, doktorerna på Kry, de hänvisar ju till 1177 också! Det är många som ringer och säger "jag har pratat med dem på Kry men de tyckte jag skulle ringa till 1177 istället."
Så om Kry tar över 1177, var ska folk vända sig då?
- Ja precis! Men det blir väl så med det här privata, helt enkelt. Det är samma med de privata vårdcentralerna. De vill ju inte ha de mest sjuka patienterna. De vill ha dem som är enkla och snabba. De vill inte ha 90-åriga Agda som har 100 mediciner och 1000 diagnoser, för det tjänar de ju inga pengar på.
Vad tror du konsekvenserna skulle bli om Kry tog över fler av 1177s verksamheter ute i landet?
- Det kommer bli en mycket högre belastning på den skattefinansierade vården och i det långa loppet kommer den vården bli utarmad. Det kommer sluta som det är i USA.
Krys köp av 1177 måste nu godkännas av politikerna i Stockholm. En namninsamling pågår för att stoppa köpet, och har redan samlat in över 80 000 underskrifter. Du kan skriva under namninsamlingen här: https://agera.skiftet.org/campaigns/radda-1177
Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt
123 346 05 24