Jobbet

Lastbilschaufför mordhotad 13 gånger på 6 veckor, för sitt fackliga arbete

Lördag 21 December, 2024

Tommy Jonsson, Transport, spanar. Foto John Antonsson, Transportarbetaren

Vi ska inte ha slavlöner i Sverige, säger Tommy Jonsson, Transportarbetarförbundet, med 20 år som lastbilschaufför bakom sig i detta samtal med Uffe. Lyssna här på hans erfarenheter av hur brottslingar tar sig in i åkeribranschen.

-Många svenska åkare säger att det är ingen idé att de är med på upphandlingar längre, det är alldeles för låga priser.

Tar man de stora transportköparna så tror jag säkert att de betalar vad det kostar. Men ofta så sitter det då en speditör som mellanhand som tar in ytterligare underentreprenörer i flera led.

En del av ert arbete är ju att vara ute i hamnarna och registrera. Du kanske ska berätta lite grann kring vad är det för regler som gäller egentligen, eller skulle gällt ska man väl säga.

-Ja, först och främst så har vi ju det här med kör och vila-tider som ska följas.

Men sen har vi ju också EU-direktiv, mobilitetspaketet, som skulle rädda den svenska åkerinäringen och den europeiska. Det skulle bli schyssta villkor. Våra politiker basunerade ut att nu ska alla utländska chaufförer ha svenska löner när de är i Sverige.

Men det stämmer inte överhuvudtaget. Det krävs att ett utländskt åkeri har tecknat ett svenskt kollektivavtal med oss för att de ska ha svenska löner. Så det är inte alls så att alla utländska chaufförer får svenska löner.

lever i hytten. Och de tjänar 530 euro i månaden

Om jag har tecknat ett avtal med Transport, betyder det att dessa polska och moldaviska chaufförer har en svensk lön i handen, till slut?

-De ska ha det. Men det krävs ju också att vi får in en medlem på företaget för att vi ska kunna gå in och kontrollera.

-Vi kan väl säga så här att IKEA, som du nu nämnde, de anlitar en speditör. Den speditören plockar in en entreprenör som ska köra godset. Mycket av de här åkerierna som jag anmäler, de kör för de här speditörerna. Därmed kör de också IKEA-gods. IKEA betalar säkert vad det kostar. Men du har mellanhanden.

Kan du berätta lite om de levnadsvillkoren du möter? Jag ser ju det ibland på vägarna när man ser att det står chaufförer som lagar maten på någon parkeringsplats eller hänger ut sin tvätt och så. Men du har ju mött mycket sånt tänker jag.

-Vi öppnade faktiskt ett samarbete med Jönköpings kommun, det första mobila fackliga kontoret på en säkerhetsparkering. Där var jag varenda lördag under ett halvårstid och skapade förtroende och snackade med chaufförerna och fick också höra hur de levde, vad de tjänade. Vi har chaufförer som har scheman på åtta månader, som lever i hytten. Och de tjänar 530 euro i månaden och ska köra ut varor till våra lågprisvaruhus. Det är inget liv.

Lastbilar Foto John Antonsson, Transportarbetaren

Foto: John Antonsson, Transportarbetaren

Vi hade ett åkeri, som jag hade anmält, som fick påhälsning av myndigheterna från

AKC. (Centrum mot Arbetslivskriminalitet). Förarna kom från Pakistan, bodde i bilarna permanent, körde från Trelleborgs hamn, kombitrafik med mera. De tjänar 8000 i månaden och lever i sina fordon.

Men hur kan det bli lagligt att man kommer från Pakistan och jobbar här? Jag trodde det var bara EU-medborgarna som fick komma hit och jobba?

-Ett åkeri kan ta in en tredjelandschaufför och så skickar de en ansökan till Migrationsverket, att vi erbjuder den här chauffören arbete på de här premisserna och de här lönerna. Och då får de tillståndet. Men det är väl inte stor uppföljning om de verkligen får det.

Nej för då skulle de egentligen betala 27-28 tusen?

-Det räcker inte. De ligger väl på runt 30 000-31 000 i grundlön om de skulle följa svensk kollektivavtal. Nu har vi ingen lagstadgad minimilön i Sverige. Men man uppger en siffra på ansökan, sen så blir det något helt annat i slutändan.

Hur gör dom då?

-Ja en del får dubbla lönespecifikationer. En del blir återbetalningsskyldiga. Man betalar tillbaka via Swish. Du får lönen och sen får du betala tillbaka kanske för en lägenhet och då tar man en ockerhyra. Så får arbetsgivaren tillbaka sina pengar.

lastbil klampad

Klampad lastbil Foto Polisen

I Danmark har man heller inte någon lagstadgad minimilön, men där är det fastställt att där ska de utländska chaufförerna, även om de kör cabotage, alltså inrikes-trafik, då ska de ha danska löner.

Det har vi inte i Sverige. Här gör inte en arbetsgivare fel, om man betalar en krona i timmen. Vi måste alltså försöka ändra den här implementeringen, så du får fram syftet, vad mobilitetspaketet egentligen skulle innebära. Det skulle vara rättvisa löner.

dubbla lönespecifikationer....Man betalar tillbaka via Swish

Vi har ju ett så kallat utstationeringsavtal, där vi har tagit den hårda kärnan i det svenska kollektivavtalet i transportavtalet. Det finns på Arbetsmiljöverkets hemsida så det är offentliga siffror. Men för att de ska få den här lönen så krävs det att de tecknar ett kollektivavtal med oss. 

Så fungerar det inte. Finland har man allmängiltigförklarat kollektivavtalet. I Norge så har man det regionvis och allmängiltigförklarat. Och i Danmark så ska de ha dansk lön. Och det är polisen som kontrollerar det.

Ja det är utmärkt. Vad skulle det krävas för att Sverige skulle införa det då?

-Ja det behövdes ju ingen lagändring i Danmark, så det ska väl inte behövas här. Det krävs en jävla vilja att försöka få igenom det här, få till de här förändringarna. För att underlätta för den svenska åkerinäringen att kunna konkurrera på samma villkor.

i Danmark så ska de ha dansk lön. Och det är polisen som kontrollerar det.

Jag läste att det fanns motioner från Socialdemokraterna bland annat, att man ville införa lite av detta men samtliga de här motionerna avslogs och begravdes i en utredning.

-Då kan man ju ställa sig frågan, vi har ju andra politiska partier som skriker och skränar på Socialdemokraterna, men då slår man ner på de här förslagen och motionerna som kommer. Jag har själv skrivit ett antal motioner nu som ska upp på Socialdemokraternas kongress i maj. Just gällande beställaransvar, en ny kontrollenhet för yrkestrafiken med mer, ett stopp för de här konsulterna som finns i åkeribranschen, som går in och tar trafiktillstånden, när åkeriägaren inte är ansett som lämplig.

konsulten kan ha upp till fyra åkerier och upp till 50 bilar per åkeri.

Stopp för konsulter?

-Om vi tar en åkeriägare, som blir av med tillståndet från Transportstyrelsen, för att dom ansetts som olämpliga, att man har brutit mot lagar och avtal . Då kan dom anlita en konsult. För en penning mellan 7 000 och 22 000 i månaden, då går den här konsulten in och tar trafiktillståndet. Han ska egentligen ha full insyn i åkeriverksamheten, företagets verksamhet, men det existerar inte. Den här konsulten kan ha upp till fyra åkerier och upp till 50 bilar per åkeri. Till och med Transportstyrelsen säger att det här är ett stort problem. Men kan du inte bedriva en åkeriverksamhet, eftersom du är olämplig, då skulle du fan inte ha någon verksamhet, då är det någonting som är fel.

-Jag jobbar ju uteslutande nästan med det här med arbetslivskriminalitet. Jag är ute på vägarna, jag jobbar ju mest helger för det är då bilarna står still. Jag är ute och kartlägger, pratar med chaufförer, tar in uppgifter. Så det arbetet gör man ju både egentligen för arbetsgivarsidan och arbetstagarsidan.

-Jag läste ett reportage i Transportarbetaren om hur det går till när du kontrollerar i hamnarna.

-Ja, alltså först och främst så det räcker att jag tar ett registreringsnummer. Det är svenska lastbilar som jag tittar på. Är jag ute och kör E4-an ett par timmar så har jag underlag för ett par dagars arbete. Jag går in och tittar på åkerierna. Jag tittar på hur många fordon har åkeriet? Hur många har de tillstånd på? Hur mycket arbetsgivaravgifter betalar de? Med hjälp av andra kartläggningar får vi snabbt fram att här är det någonting som är fel. Har du 20 bilar och två anställda? Vem är det som sitter bakom ratten? Då kan jag bland annat gå in och titta på utstationeringsregistret. Har de utstationerade chaufförer? Bedriver man företaget på ett otillbörligt sätt med orimliga villkor?

Utstationerade kan du bara förklara det? Vad menas?

-Det är två olika saker här. De som är lite mer långvarigt utstationerade ska finnas på Arbetsmiljöverkets register för utstationerade arbetskraft. Är det att en utländsk arbetsgivare sänder personal till Sverige i mer än fem dagar då ska de anmäla i det här registret.

Har du 20 bilar och två anställda? Vem är det som sitter bakom ratten?

Sen har vi IMI-registret, det är de här utländska chaufförerna som kör utländska fordon, kör cabotage, kombitrafik. De ska direkt vara anmälda i det här IMI-registret. Och det IMI-registret, det var ju någonting som följde med det här med mobilitetspaket. Det skulle underlätta för oss i fackföreningsrörelsen att få uppgifter om företagen Vi har rätt till lönespecifikation, skatt till och med fraktdokument för att underlätta för oss att påkalla förhandling för att upprätta kollektivavtal.

Men det här IMEI-registret visar sig vara skit, helt enkelt. Jag har gjort en test nu med två stycken rumänska åkerier, Som bedriver verksamhet på permanent basis i Sverige. De har alltså fasta uppställningsplatser. Och så skickade jag en hemställare via Arbetsmiljöverket för att få in handlingarna på fem personer.

IMEI-registret visar sig vara skit

Då får jag tillbaks handlingar efter sex veckor, men får handlingar på chaufförer som aldrig varit i Sverige och kört. Det finns inte den parametern att fylla i från Arbetsmiljöverket, vilket land som de har varit och kört i. Utan då skickar de material på någon som har varit i Tyskland, Holland och Belgien och kört. Så jag har ingen nytta av det överhuvudtaget. Jag måste helt enkelt ha namn och personnummer på chauffören. Och det får jag aldrig.

Det låter nästan omöjligt.

-Ja.

Så du gör, vad myndigheterna borde gjort?

-Ja, det kan man väl säga. Vi underlättar ju för myndigheterna. Just mitt arbete kom igång med de här centrarna mot arbetslivskriminalitet. 

Då hade vi en chans att skicka in direkt till myndigheterna anmälningar på företag som bryter mot lagar och avtal. Dåliga arbetsvillkor, människohandel, vi har chaufförer som kör för svenska åkerier under slavliknande villkor. När mobilitetspaketet kom, vad gör dom utländska åkerierna för att komma undan regelverket?

flyttar verksamheten från till exempel Rumänien eller Polen till Sverige

Jo dom flyttar helt enkelt verksamheten från till exempel Rumänien eller Polen till Sverige, upprättar ett svenskt bolag och så fortsätter man att köra. Fast på svenska vägar, med svenska bilar.

Med samma dåliga villkor?

-Ja. Vi hade en utredning, som vi gav till LO-TCO rättsskydd, om man kunde allmängiltigförklara ett utstationeringsavtal. Men det går inte enligt svensk lagstiftning. Då krävs en lagändring. För att uppnå de målen som mobilitetspaketet innebär, då krävs det egentligen en allmängiltigförklaran, så att alla chaufförer utifrån ska ha svenska löner.

allmängiltigförklara ett utstationeringsavtal

Och det funkar inte idag. Och det finns inte en chans i världen att vi, jag eller våra ombudsmän kan hålla reda på alla de här utländska bolagen, kartlägga, upparbeta konfliktåtgärder för att teckna utstationeringsavtal, det finns inte tid i världen till det. Enligt IMI-register förra året så tror jag det var runt 3,5 miljoner utstationeringar

Det låter som ett stort arbete, men är inte detta någonting som egentligen tull och transportstyrelsen skulle jobba med då?

-Ja, men det gör de. I och med att jag har bra kontakt med myndigheterna så jag ser ju vad de jobbar med och vad de gör. Det många som klankar ner på transportstyrelsen.

De gör ett jävla jobb. Och de lyssnar på oss. De sitter ju inte med i de här grupperna, myndigheterna på AK-centren. Jag skickar separata anmälningar till Centerna för arbetslivskriminalitet, jag skickar till Transportstyrelsen både i Göteborg och till Umeå, där de kontrollerar kör- och vilotider bland annat. Det är ju inte ovanligt att de bor i sina bilar och det är ju olagligt.

När du har gjort en anmälan då och då, vad händer då sen? Upplever du liksom att det gör nytta?

-Ja man kan ju se på Arbetsmiljöverket vilka som är de här myndighetsinsamma grupperna. Var de är någonstans, var de har gjort tillslaget kan man se, men sen är det mycket sekretess. Sen kan man ju se via transportstyrelsen, när företag blir av med trafiktillståndet.

Och då kan de alltså hyra in en konsult istället då?

-Ja.

Restaurang, flytt, städ är i mina ögon bara ett sätt att tvätta pengar

Men får de något annat straff då?

- Vi kan väl säga att när jag gör mina granskningar så det inte alls ovanligt att de här företagen har andra företag också. Restaurang, flytt, städ är i mina ögon bara ett sätt att tvätta pengar. Och det är ju här myndigheterna kan gå in och göra större kontroller, som inte jag kan göra. Där kan man ju gå in på alla bolag och se hur pengaflödet ser ut. Jag tror att myndigheterna gör ett väldigt bra jobb, men de behöver också hjälp av oss, i det här fallet Transport, för att visa hur åkerier kan bedriva sin verksamhet, vad man ska titta på.  Jag har ju varit ute och hållit lite föredrag om mitt arbete, hur jag jobbar, vad myndigheterna ska titta på, vilka EU-direktiv är det som spelar in, hur det ser ut med utstationering.

Som du ser det är det viktiga lagändringar?

-Lagändringar, ja. Implementera mobilitetspaketet på rätt sätt så att det blir lättare att stoppa fordonen, står det inte rätt till, så kan de klampa fordonet och det får inte rulla iväg förrän alla sanktionsavgifter är betalda. Det krävs mer bilinspektörer, mer kontroller och vi har ju också skrivit en motion och vi har ju kämpat i Transport och även i Socialdemokraterna för att det ska in en ny kontrollenhet, som just är specificerad på åkeribranschen. Där man kan göra snabba tillslag. Alltså det ska kunna gå snabbt istället för en utredning på ett halvår.

krävs mer bilinspektörer, mer kontroller

Har vi en uppställningsplats som till exempel ute i skogarna. Det finns ju de som hyr ut sin mark för att åkerier ska kunna ställa upp sina fordon. Baracker som chaufförerna ska sova i. Du har verkstadslokaler, de tömmer ut olja på backen. Där ska det ju bara gå snabbt och skicka dit en enhet och kontrollera.

Och du menar idag kan det ta sex månader?

-Ja, det kan nog ta hur lång tid som helst. Det ska ju utredas och det är många myndigheter som ska in.

Scania 76

Scania från 1966

Ja, det är ju... Du har ju jobbat som lastbilschaufför förr. Hur ser du på yrket? När du jämför med idag?

-De jobben finns liksom inte riktigt kvar. På min tid så följde man ju med lastbilen. Du låg över, du körde ute i veckorna två plus tre resor. Du hade hand om ditt fordon. Idag är det mycket bytestrafik. Du åker iväg på eftermiddagen och kommer hem på måndag eller på morgonen. Du sover inte i bilen,utan bilarna går bara fram och tillbaks.

Det är mycket sånt som har påverkat chaufförernas vardag. Jag ångrade aldrig mitt val att bli lastbilschaufför. Det är det bästa yrket jag har haft. Jag jobbade 20 år. Jag kan räkna upp på min hands femfingar den dag jag inte tyckte om att gå till jobbet. Det var en bra kamratskap. Och det är väl någonting jag efterfrågar idag när jag är ute på sektionsmöte eller klubbmöte, där man kommer in på det här med de utländska chaufförerna.

Jag brukar alltid säga, vad fan har ni gått fram och pratat med dem någon gång? Nej. Det är liksom tabu. Vad fan, det är ju kollegor. Gå fram och prata med dem. Jag tror de skulle uppskatta det.

Även om de kanske inte kan säga sanningen och hela sanningen om sina arbetsvillkor och löner?

-De får i alla fall en konversation. Det är kollegor, det är inte fienden, det är kollegor. Och de gör vad de kan för att överleva.

chaufförerna från Pakistan, de sa ju: för fan, lägger er inte i det här, vi är jättenöjda.

De här chaufförerna från Pakistan, de sa ju: för fan, lägger er inte i det här, vi är jättenöjda. De var ju skitnöjda med 8000, för det var bra mycket mer än vad de skulle ha hemma i Pakistan.

Men det blir ju ett väldigt problem på sikt för svenska chaufförer, att få en lön på 8000 hade ju inte funkat?

-Nej.

Och var det inte något åkeri borta på västkusten, som flyttade sin verksamhet till Estland eller Litauen och sa upp alla svenska chaufförer, men erbjöd ny anställning där, med estniska villkor?

-Ja, du har åkerier som har flyttat sin verksamhet till framförallt Estland, Lettland, Litauen och Polen. Du registrerar bilarna och företaget i utlandet och sen så kör du här i Sverige Och sen skaffar du ett annat företag, där du anställer personalen, så hyr du ut arbetskraften till dig själv. Alltså det finns jättemånga upplägg på hur du ska göra.

registrerar bilarna och företaget i utlandet och sen så kör du här i Sverige

Jag hade ett samtal innan här idag från en myndighet, Jag visade honom hur det såg ut. Det var fem olika bolag. Man hade ett personaluthyrningsföretag. Man hade ett företag, som inte var registrerat som arbetsgivare, som hade lastbilar och trafiktillstånd. Man hade utstationerad arbetskraft, man hyrde ut chaufförer, man tog in chaufförer från sitt egna utländska bemanningsföretag, från egenföretag, you name it. Allting för att försvåra och få så stor vinst som möjligt.

Hur ser du på framtiden för transportnäringen?

- Jag tror att det kan bli bättre. För det här är någonting som inte bara Transportarbetarförbundet driver. Det är från hela branschen. Jag har ju jättemycket kontakt med åkeriägare som ringer till mig. Och som även tipsar mig om företag som slår undan fötterna för dem. Det är ett branschintresse och jag kan säga att, i de flesta fall, så har vi också politikerna med oss. Så fackligt politiskt så tror jag det går att få bukt med problemen.

Men det förutsätter en riksdagsmajoritet?

-Ja, man kan ju lägga fram motionerna och är det så att de blir nerröstade betyder ju att man vill fortsätta ha det på det här viset.

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna gemensamt kunna ha en majoritet

Men de motionerna, även när socialdemokraterna satt i regering, har ju blivit avslagna, de begravdes i en utredning.

-Det stämmer. Det är mycket politiskt spel beroende på vilka partier som lägger fram dem antar jag.

Jag tänker också att du efterfrågar lagändringar. Och som idag så skulle ju Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna gemensamt kunna ha en majoritet för att införa de här lagändringarna. Om nu, bägge partierna vill. Men har ni Transport några kontakter med Sverigedemokraterna?

-Nej, om jag säger så här, för att förenkla det. Oberoende på vad det är för politiska partier. Vill bägge politiska partier samma sak? Ja, men då är det ingen svår sak. Det jag inte förstår är den här jävla pajkastningen.

Är det så att bägge parter, spelar ingen roll vilka det är, vill samma sak så får man ju faktiskt föra fram den talan och driva igenom det.

Alltså det är ju pajkastning hit och dit och de gör inte det och de gör inte det. Sätt er ner som vuxna människor och prata om problemet. Är det så att bägge parter, spelar ingen roll vilka det är, vill man samma sak så får man ju faktiskt föra fram den talan och driva igenom det.

Istället för att gå ut på sociala medier och via tidningar och kasta skit på varandra. Det är inte det Sveriges arbetstagare behöver. Sveriges arbetstagare behöver konkreta beslut och ändringar för att skapa en bra arbetsmiljö för sig själva. En anständig lön. Sådana här pajkastningar är jag skittrött på.

Jag håller med dig och det gör väl stora delar av svenska folket också, som inte gärna plågar sig med att titta på Agenda eller något sådant program.

Är det något mer som chaufförerna, Transports medlemmar, kan göra för att få ordning och rätsida på den här verksamheten? För man får väl säga en kriminell verksamhet, eller?

-Ja, det är ju inte ovanligt att det är kopplat till organiserad brottslighet. Det har ju varit chaufförer, som har blivit misshandlad av arbetsgivaren och det framkommer att det var organiserad brottslighet i bakgrunden. Det är ju inte jätte vanligt, men visst förekommer det.

Hasch 310 kg

310 kg hasch transporterad på lastbilen nedan. Foto Polisen

Lastbil med hasch

Foto Polisen

rekordet var väl 13 mordhot på en och en halv månad

Och du själv, då har du varit utsatt för något?

-När jag började med det här jobbet så rekordet var väl 13 mordhot på en och en halv månad. Och sen så har det ju varit lite så här med cirkulerande bilar och folk som har stått utanför husknuten och tittat och dokumenterat. Men man får väl säga att det är bevis på att man har gjort ett bra arbete, antar jag.

Definitivt ja. Om jag nu är chaufför och känner att det här är inte bra för Sverige, inte för mitt eget jobb, heller. Kan jag hjälpa er på något sätt i det här jobbet? Alltså ta reg nummer eller någonting annat?

-Definitivt. Alltså först och främst krävs det att man är medlem i transport för att kunna jobba aktivt, gå på ett sektionsmöte, gå på ett klubbmöte, snacka med dina kollegor, vad är det för någonting som vi anser är fel? Vad är det vi skulle vilja driva? De kan ju faktiskt till och med vara frågor som går upp till avtalsrörelsen när vi ska förhandla fram nya kollektivavtal.

Det är nog inte så många som tänker på det, att möjligheterna ökar ju ifall du har kontakt med avdelningen, går på ett möte och snacka med kollegor.

snacka med dina kollegor, vad är det för någonting som vi anser är fel?

Tar du mig? Ja, du har ju direkt länk in till myndigheter, politiska partier, man kan göra jättemycket. Vill man då hjälpa mig i mitt arbete? Ja det inga problem, det är bara till att mejla mig eller ringa mig.

Om du ser ett registreringsnummer, om du ser att det här står nog inte rätt till. Ser du en uppställningsplats i skogarna eller industriområden, där chaufförerna bor, det är bara att kontakta mig. Så tar jag det därifrån och då kan jag göra sådana anmälningar. Jag gör kartläggningar och åker dit.

Ibland så går jag in och snackar med chaufförerna, men det är lite tufft när man är själv. Man får ju tänka på sin egen säkerhet också. Jag har ju blivit "eskorterad" ett par gånger när man visade att jag inte var välkommen.

Finns det något mer? Jag läste att i både Polen och Tyskland så har chaufförer blockerat gränsöverfarten. För man har ju samma problem i de länderna. För man får väl ändå se att vi har ju en väldigt stor arbetslöshet i Sverige. För min del känns det väldigt konstigt att vi ska ha andra länders arbetare till att jobba, speciellt under de villkoren. Vara borta från familjen i sex månader, åtta månader.

-Åtta månader ja.

Och vad medför det för familjen? Vad medför det för den enskilde? Det är inget liv att leva.

-Nej, nej.

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna, de har ju faktiskt samma förslag

Vi ska väl ändå tänka att vi ska ha ett gott liv att leva. Och det ska ju de som är arbetslösa i Sverige också ha. Om jag förstår dig rätt så dels lagändring. Dels att de här politikerna slutar kasta paj på varandra. Och vi kan väl försöka fråga Sverigedemokraterna vad de har emot förslagen. Men man måste ju också fråga varför Socialdemokraternas förslag inte togs upp. Men det kanske du har ett svar på efter Socialdemokraternas partikongress.

- Jag menar de har ju, om vi nu tar Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna, de har ju faktiskt samma förslag. Det här med en ny myndighet eller en ny enhet. Men ändå så kastar man skit på varandra. Man vill ju för fan samma sak. Men det är väl mest frågan om vem som kom på idén först. Inte vad resultatet blir. Vem kom på idén först? Alltså det där är jag skittrött på.

Ja, det är ett jävla trams. Så hade man ju aldrig kunnat resonera på ett jobb. Att nej för fan så kan vi inte göra, för det är du som har lagt fram det. Men det fattas väl tyvärr bland alla de här yrkespolitikerna.

Finns det något mer då som den vanliga medlemmen kan göra?

-Det är att engagera sig I Transport. Det är det som öppnar vägen framåt. Och det ska ju faktiskt arbetsgivaren vara väldigt glad för, att de har engagerade arbetstagare, chaufförer, som vill bedriva åkeriet så det går framåt och tjäna pengar.

De som nu kan överleva, som du sa, med de här pressade priserna.

-Det är där jag går på väldigt hårt. Man måste gå på transportköparna.

transportköparna ..... kan få fängelse

Att de sätter krav. på kollektivavtal eller utstationeringsavtal. Du har ju ett beställaransvar och det är ju faktiskt så idag att är det så att du bryter mot beställaransvaret, inte kontrollerar att det finns utstationeringsdeklarationer med mera, på de här åkerierna som har utstationerade arbetskraft, att du kan få fängelse. Det är ju skithårt. Så mer press på transportköparna.

Men om jag förstår dig rätt så kan jag beställa en transport och alla papper kan vara hur fina som helst. Men resultatet är likt förbannat att det är en stackars människa som jobbar för 5300 i månaden.

-De här stora seriösa aktörerna, de har sina uppföringskod och det ska uppfyllas det och det och det. Men jag kan väl tänka mig att... Man följer inte upp det alltid på alla ställen.

Nej, man tar väl på de svarta glasögonen?

Det kan inte förekomma några kontroller om man kan anlita de här underentreprenörerna

-Och så får jag skit på mig för att jag har sagt det. Men då kan jag ju visa, svart på vitt, med de anmälningar jag har gjort. Det kan inte förekomma några kontroller om man kan anlitar de här underentreprenörerna.

Har du något slutord till lyssnarna?

-Ge fan i att bara knyta näven i fickan. Du kan faktiskt göra någonting som vanlig arbetstagare.

Du kan faktiskt göra någonting som vanlig arbetstagare

Gå med i facket. I det här fallet transport. Jag vet det låter som en klyscha, men det öppnar dörrarna, inte bara för medlemskapet och förmåner, det öppnar ju faktiskt dörrarna för att kunna engagera sig och påverka både fackligt och politiskt på den egna arbetsplatsen i branschen.

Ja, och att vi ska se till att Sverige kan bli ett bra land igen, även för yrkeschaufförer.

-För alla, säger Tommy Jonsson avslutningsvis.

Vad tycker du? Hur ska vi få anständiga villkor för chaufförer i Sverige?

Fakta: Riksdagsbehandling

Nej till motioner om yrkestrafik och taxi (TU2)

Riksdagen sa nej till ett femtiotal förslag i motioner om yrkestrafik- och taxifrågor från den allmänna motionstiden 2020. Motionerna handlar exempelvis om frågor om tillsyn och kontroll samt genomförande av översyn.

Riksdagen anser att arbete redan pågår, bland annat inom EU och i den pågående utredningen om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg. Eftersom tunga godstransporter på väg i många fall är gränsöverskridande anser riksdagen att det finns ett behov av gemensamma åtgärder på europeisk nivå för att upprätthålla en konkurrenssituation som bygger på lika villkor.

Utskottets förslag till beslut: Avslag på samtliga motionsyrkanden.

Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/yrkestrafik-och-taxi_h801tu2/

Tipsa gärna Transport om misstänkt kriminalitet

ITF

Tommy Jonsson

Central Ombudsman/Union official

Internationella Enheten/International department

Swedish Transport Workers Union

Svenska Transportarbetareförbundet

E-post: [email protected]

Hemsida: transport.se

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt