Samhället

SJ anser att städare kan arbeta sju nätter i rad

Onsdag 3 Juli, 2024

Collateral damage betyder översatt till svenska indirekt skada. Det handlar om avhumanisering. "Vi ska sluta bry oss om att oskyldiga civila offras. Vi har blivit vana vid att medmänniskor letar tomburkar för att överleva. Vi blundar när människor dör i kön till den nedmonterade sjukvården" skriver Rainer Andersson, ordförande i Seko Pendelklubben.

När SJ tog över pendeln från MTR tog man också över MTR:s organisation och fortsatte i samma spår.

"SJ anser att städare kan arbeta sju nätter i rad. Vilket städarna vet att de inte orkar med. Vad hjälper det med trevliga chefer om de inte förstår? Om det inte blir sju nätter i rad kan det bli frågan om deltidstjänster meddelar SJ. Sänkt lön med flera tusen kronor. En riktigt human inställning till de som år efter år städat tågen på natten."

Många städkollegor säger att det som skiljer från MTR är fruktskålarna. Förut var det MTR som sa att ”så gör vi på tunnelbanan”. Nu är det ”så gör vi på SJ”. Och klagar du får du veta att det finns de som har det värre, som de i Gaza.

Ordföranden har ordet

I samband med krig används numera ofta uttrycket collateral damage. Översatt till svenska betyder det indirekt skada. På militärspråk: Av misstag civila offer. Sorry, det dog några vi inte hade räknat med. Ops, nu hände det igen. Ursäkta.
I Gaza har mer än 30 000 civila, främst kvinnor och barn, råkat dödas. Av misstag. I Ukraina hamnar civila i vägen för en ”smart” bomb. Vi ska acceptera att krig är ett nödvändigt ont där det uppstår oförutsedda offer. Men det är det väl värt. Eller hur?
Shit happens
Krig har blivit som ett TV-spel. Pang, du är död! Vi ser snart inte de som mördas, våldtas, svälter, tvingas fly och gråter av förtvivlan. Vi orkar inte bry oss. Har nog med egna problem.

Collateral damage handlar om avhumanisering. Vi ska sluta bry oss om att oskyldiga civila offras. Vi har blivit vana vid att medmänniskor letar tomburkar för att överleva. Vi blundar när människor dör i kön till den nedmonterade sjukvården. Ser inte tiggaren. Accepterar att våra barn inte lär sig läsa till följd av en privatiserad skola. Vi rycker på axlarna när våra resenärer inte längre litar på pendeln. Shit happens, som det heter.

Nya trevliga chefer

Collateral damage följer i spåren av att SL ska spara 1,3 miljarder på kollektivtrafiken. SL:s VD drabbas inte. Han belönas med en årsinkomst på över två miljoner kronor när han föreslår vilken busslinje som ska läggas ner, vilka stationsvärdar som kan avvecklas och vilket skurkbolag som blir ny entreprenör.

Collateral damage fortsatte när vår nya arbetsgivare SJ tog över pendeln ”as is”.  Som den var. Man ärvde MTR:s organisation och fortsatte i samma spår. Vi har nya trevliga chefer som vill det bästa. Som med entusiasm vill få pendeln på fötter igen. Men förstår de hur genomrutten organisationen är som de tagit över? Hur djupt MTR lät verksamheten sjunka.

Inte längre ”as is”

Påståendet om att SJ tog över pendeln ”as is” stämmer inte helt. Titt som tätt får vi höra att ”så gör vi på SJ” när vi frågar varför man inför en ny regel som drabbar våra kollegor. Som när vi försökte löneförhandla och möttes av helt nya förutsättningar. Då var det inte längre ”as is”.  Nej, nej.

Tyvärr har jag på sista tiden hört allt för många städkollegor säga, att det som skiljer från MTR är fruktskålarna. Förut var det MTR som sa att ”så gör vi på tunnelbanan”. Nu är det ”så gör vi på SJ”.

Vem blundade?

Hur intresserade är våra nya chefer av att röja upp i det som lever kvar av MTR och förgiftar vår tillvaro? Med tanke på att det är SL som gett SJ uppdraget att få ordning på pendeln kan man känna tveksamhet. Vilka blundade när MTR havererade trafiken? Vem kallade MTR:s omfattande fusk med reparationer av pendeltågen för en underhållsskuld? Vem struntade i konsekvensen av att mängder av förare sade upp sig när tågvärden försvann? Det var SL.

Den sista tiden har jag fackligt sysslat mest med våra städkollegor. Försökt få till ett nytt schema så att nattstädarna slipper arbeta på sina lediga dagar, som de gör nu. Det har inte gått så bra. SJ anser att städare kan arbeta sju nätter i rad. Vilket städarna vet att de inte orkar med. Vad hjälper det med trevliga chefer om de inte förstår? Om det inte blir sju nätter i rad kan det bli frågan om deltidstjänster meddelar SJ. Sänkt lön med flera tusen kronor. En riktigt human inställning till de som år efter år städat tågen på natten.

Värre i Gaza

Nattstädarna på City och Odenplan klagade på att de i två år tvingats arbeta sex dagar i veckan. De är bara lediga på lördagar. Den av MTR uppfostrade chefen svarade att det finns de som har det värre. Som de i Gaza. Och det kan man hålla med om. Det finns alltid ännu hetare platser i helvetet.

Nytt schema för nattstädarna ska börja gälla om en vecka. Med upp till sju nätter i rad. Ingen har tänk på hur det nuvarande schemat ser ut fram till dess. Att kommande fem veckor för vissa städare bara har fyra-fem lediga dagar. Tio nätter i rad står det i en städares schema. Hon vet att hon inte kommer orka. Det bryter inte mot arbetstidslagen hävdar SJ. Det gör det visst, säger vi. Och även om det inte bryter mot lagen är det vansinne. Collateral damage.

10 000 kronor i löneavdrag

Nattstädare ska enligt sitt schema arbeta fram till 04.30 på sin första semesterdag. Sedan börja arbeta 00.00 måndag natt/morgon efter sin sista lediga söndag. Nyanställda städare på SJ har arbetat en månad i sina civila kläder. Utan skyddshandskar med sårskador på händerna som följd. Samma dag vi påpekade detta kom kläderna fram. Av en slump?

Några av de nyanställda städarna fick löneavdrag på tusentals kronor då de inte tilläts arbeta i sina civila kläder i depån och var hemma i väntan på att få arbetskläder. Ett misstag enligt SJ. Det var det kanske. Men vilken MTR-uppfostrad chef gav order om löneavdrag? Kommer SJ gräva i det eller bara låta det passera?

Vi bjuder på tårta

Nu fortsätter mätningarna av städkvalitén på samma sätt som på MTR. SJ vet i förväg att kontrollanten kommer och ser då till att extra personal är på plats. Vilket annars inte är fallet om någon är sjuk. Då finns inga reserver och arbetslaget får svettas ännu mer. När kontrollanten kommer finns det resurser. Hurra! Rent och snyggt. Ännu en gång godkänner SL städkvalitén till 100%. Nu bjuder vi på tårta.

Collateral damage gäller på pendeln. Vi har alla egna erfarenheter. Deltidsanställda som i enlighet med lagen begär företrädesrätt till ökad sysselsättning blir blåsta. Sorry, vi missade det. Tidigare anställda stationsvärdar som begär företräde till återanställning blir besvikna när pensionärer från Veteranpoolen får arbete istället. Vi ska givetvis fortsätta hoppas på att SJ styr upp allt detta. Men det händer inte om vi slutar ställa krav på en anständig arbetsmiljö och anständiga arbetsvillkor. Är vi tysta händer inget alls. Då är vi kvar på MTR.

Rainer Andersson
Ordförande Seko Pendelklubben  

Omslagsbild: Pendeltåg. Foto AleWi, Wikipedia Creative Commons

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Rainer Andersson

Tågvärd, Stockholm

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt