Jobbet

Ska tunnelbanan också fördärvas?

Fredag 2 Februari, 2024

Fotograf: Jann Lipka

Nu har det hänt igen. En ny SL-skandal är här och återigen utmärker sig de politiskt ansvariga i Stockholmsregionens trafiknämnd, skriver Rainer Andersson från SEKO Pendelklubben i Stockholm.   Denna gång med trafikregionrådet Anton Fendert (mp) i spetsen. Förvånas vi längre över de återkommande skandalerna? 

Det tog inte många timmar innan allvarlig kritik infann sig sedan SL meddelat att man utnämnt Connecting Stockholm till vinnare av tùnnelbaneupphandlingen. Och kritiken var inte nådig! 

Diskvalificerade av SL 

Connecting Stockholm ska under 11 år driva tunnelbanan vilket kostar regionen 40 miljarder kronor. Det fanns bara ett bolag att välja på. Konkurrenterna blev diskvalificerade med hänvisning till SL:s kvalitetskrav som vi andra inte känner till. Därför kan ingen heller klaga på hur beslutet kom till. Demokratisk insyn hör inte till SL:s spelregler. 

Det är inte första gången SL låter det bolag vinna som man på förhand bestämt sig för ska vinna. Det var så MTR ”vann” upphandlingen av pendeln. Den politiska och administrativa ledningen för SL ska vara konkurrensneutral och inte gynna någon entreprenör. Men vi vet hur det är med den saken. Detta efter år av favorisering av MTR, liksom tidigare Citypendeln. Det som båda gångerna resulterade i en havererad pendeltrafik.

Sekretessbelagt och hemligstämplat

Hur demokratiskt var beslutet att utse Connecting Stockholm till vinnare? Det som politikerna i trafiknämnden ska se till då det är här det formella beslutet fattas och godkänns. Men så blev det inte. Bara en dryg timme i förväg fick ledamöterna veta att en extrainsatt fråga skulle beslutas på nämndens möte i förra veckan. Frågan fanns inte med på dagordningen. Det dök upp i sista stund som ett tilläggsärende, trots att processen pågått i två år.

På mötet fanns det ändå inget att rösta på. Saken var redan klar. Innehållet i avtalet med Connecting Stockholm var därtill sekretessbelagt. Hemligstämplat. Den hemliga uppgörelsen sade majoriteten i trafiknämnden ja till. Utan att veta något om innehållet. Allt i demokratisk anda och till en kostnad av 40 miljarder.

Anton Fendert möter arbetare

Aja baja, Anton Fendert! 

Våra folkvalda, som ska garantera att det går rätt till, har ingen aning om villkoren för den gigantiska affären. Möjligen vet Anton Fendert, som försäkrar att han har ”full tillit” till den process som tjänstemännen i förvaltningen genomfört. Av en annan uppfattning är professorn i statsvetenskap (P4 Sthlm 25/1) som menar att genomförandet var i strid med offentlighetsprincipen och förvaltningslagen. Således ett lagbrott. Aja baja, Anton Fendert! 

Men det stannar inte där. Snart dök det upp graverande uppgifter om Connecting Stockholms majoritetsägare, brittiska Go-Ahead. Ett av Storbritanniens mest utskällda transportbolag. Nu talas det om maffiametoder, 100-tals försvunna skattemiljoner, personalkonflikter, skador på spåren och återkommande trafikkaos. Härliga meriter! 

Vinst före kvalitet och arbetsvillkor 

Våra regionpolitiker blev varnade av det brittiska fackförbundet Unite, som menar att Go-Ahead prioriterar vinst före kvalitet och arbetsvillkor. Men ingen brydde sig. Ett annat engelskt fackförbund, RMT som organiserar järnvägare, kräver att Go-Ahead blir bannlyst av den brittiska regeringen och förbjuds bedriva tågtrafik.

Det rapporteras om 60 000 inställda tåg på en av de tåglinjer som bolaget ansvarat för i England. Verksamheten togs ifrån dem på grund av inkompetens, berättar en Oxfordforskare. Men det är inget som får trafikförvaltningen att höja på ögonbrynen. Enligt presschefen har SL "gjort en lämplighetsbedömning enligt svensk säkerhetslag". Man har inte hittat något som motsäger valet av Connecting Stockholm, hävdar han.

Fullständigt chockades

Man undrar vad det är för en avskrädeshög som SL har grävt i för att hitta något så skandalöst som Connecting Stockholm? Moderbolaget Go-Ahead är en gammal bekant bland oss som arbetade på pendeln år 2000. Då SL med lika smutsiga metoder lät Citypendeln ta över pendeln. Detta med följd av ett aldrig tidigare skådat trafikkaos. 

Go-Ahead var delägare till Citypendeln (39%). Men man gav upp och sålde sin andel. Orsaken var inte trafikhaveriet som Citypendeln ordnade (52 000 inställda tåg på tre månader). Det var för att man inte visste att personalen på pendeln kunde vägra att gå över till den nya arbetsgivaren. I klartext: inte behöva tvingas till sämre arbetsvillkor. ”Vi chockades fullständigt av upptäckten att de svenska arbetsmarknadslagarna är helt olika dem i övriga Europa”, sade bolagets dåvarande finansdirektör Ian Butcher till Dagens Nyheter.  

Ett lagbrott 

Att MTR förlorar tunnelbanan har stått högt upp på önskelistan hos många kollegor på pendeln. Nu tycks det bli verklighet om inte ett överklagande ändrar på det. Oavsett vilket bolag som i slutändan tar över tunnelbanan kan vi konstatera att privatiseringen av kollektivtrafiken är ren dårskap. Så länge det finns en ohederlig krona att tjäna på det offentliga kommer SL:s skumraskaffärer och myglande att bara fortsätta.  

Den här veckan slog förvaltningsrätten fast att SL begick lagbrott när förvaltningschefen (fd MTR-chefen som numera är VD för SL) på egen hand tog beslut om att starta tågvärdarnas avveckling. Det hade han inte befogenhet till enligt domen. Senare i denna vecka ska förvaltningsrätten ta ställning till våra skyddsombuds skyddsstopp av förarnas ensamarbete som Arbetsmiljöverket upphävde. Bli inte förvånad om även den domen ställer SL till svars. 

Rainer Andersson, Vice ordförande har ordet

Fakta: Även företagen oroas.

I Svenska Dagbladets ledare skriver Tove Livendahl:

"I varje regeringsförklaring nämns infrastrukturen. Den ska bli modern och fossilfri, säger de. Möta de ökade behoven av klimatsmarta transportsätt. Satsas på. För vid sidan av totalförsvarsaspekterna ska Sverige vara ett produktivt land, där man främjar entreprenörskap och svensk konkurrenskraft. En riktig vinnare.

Det är en bit dit. För oss som har valt att bo i en stad och ta tåget för att arbeta i en annan, ligger ribban betydligt lägre. Kalla mig gnällig, men jag känner inte riktigt att vi ligger i vinnarhålet."

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Rainer Andersson

Tågvärd, Stockholm

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt