Jobbet

Varför lyssnar inte facket på medlemmarnas gnäll?

Torsdag 21 September, 2023

Vi bussförare som är medlemmar i Kommunal får ofta höra hur vi gnäller och tjafsar om hur dåliga avtalen är och att vi tillsammans ska visa vår styrka mot arbetsgivaren. Det är precis det vi försöker göra med vårt gnäll men det finns ingen mottagare i andra änden, skriver bussföraren Maria Jansson.

”Kommunals förhandlare är så dåliga och sitter bara i knät på våra arbetsgivare” säger en del bussförare. Visst är det lite märkligt att ett så stort förbund som Kommunal, inte kan få till det riktigt i avtal efter avtal. Trots bra kanaler för att få till sig vad medlemmarna tycker inför kommande avtalsrörelser samt med stora förhandlingsdelegationer och vana förhandlare

när de nya avtalen gång efter annan inte innehåller några förändringar på de springande punkterna som medlemmarna aviserat om ja då börjar förtroendet att svikta.

Vi medlemmar har kämpat länge för att få till förändringar i BBA som är bra för oss. Vid förra avtalsrörelsen var vi väldigt engagerade och det lämnades in fler avtalsförslag än det någon gång gjorts. Men tyvärr så kom det tydligen inte ända fram till förhandlingsbordet.

Att det i förhandlingar handlar om att ge och ta det tror jag alla är medvetna om.

Men, när de nya avtalen gång efter annan inte innehåller några förändringar på de springande punkterna som medlemmarna aviserat om ja då börjar förtroendet att svikta. Och vad händer då? Jo då börjar också medlemsantalet att minska.

När min förening blir uppmärksammad för sitt goda arbete …………. När min affär får beröm för bra kvalitet på sina varor ……………….. När en skola får beröm för barnens bra betyg och kunnande ………… Då börjar man att undersöka, fråga kollegan, fråga grannen etc. och det är då som medlemmarna, barnen samt kunderna m.fl ökar till antalet.

Det kanske är Kommunal som ska sätta sig vid fikabordet med en lång gofika och ta sig en funderare på, hur når vi ut i media? Hur ser man på oss som fackförbund? vad har vi för kanaler för att tala om vad det är vi gör för alla arbetstagare inom bussbranschen ? När vi alla drar åt samma håll det är då vi kan förändra.

Fakta: Bussavtalet

Bussavtalet löper ut nu 30/9. Ute i verksamheten vet man inget mer om vad som händer, än det som publicerats i Kommunalarbetaren, att Kommunal vill ha 10 timmars ramtid. Annars är det väldigt tyst och det gör folk jätteförbannade.

Nuvarande avtal ger bussföretagen möjlighet att lägga upp den totala arbetsdagen inom 13,5 ramtid. Det betyder att vi kan börja vid 06.00 och sluta ca 18.30 (än så länge har de inte kör 13.5 tim fullt ut) däremellan kan vi vara lediga 4-6 tim utan betalning, de berömda delade turerna. På vissa orter har det införts att man börjar och slutar vid stolpe det innebär att du kan bli stående var som helst utan möjlighet att kunna åka hem m.m när du har din lediga tid.

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Maria Jansson

Busschaufför, Falun

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt