Samhället
600 bussförare i Uppsala riskerar sin anställning
När Keoli vinner upphandlingen av busstrafiken i Uppsala följer förarna inte automatiskt med utan måste söka sina jobb på nytt. Det innebär att det nya bolaget kan göra sig av med fackligt aktiva eller de med högre lön. Hans Johansson skriver om upphandlingsavtalet och om stor kritik mot Keoli som arbetsgivare på andra orter.
Uppsala: UL sparkar 600 när nytt bussbolag tar över
Det borgerliga styret i Regionen skrev i våras avtal med bussföretaget Keolis om att ta över driften av regionbussarna från Nobina sommaren 2022
Enligt upphandlingsavtalet behöver företaget inte ta med sig befintlig personal. De 600 anställda måste nu söka om sina jobb. Detta till skillnad från grannregionen Stockholm där övertagandet av personalen finns inskrivet i avtalet. UL (Upplands Lokaltrafik) hävdar i en cynisk kommentar att det är "bäst för skattebetalarna". Med andra ord förväntas Keolis slimma bemanning och körschema.
Kommunals skyddsombud Charlotta Widegren säger att det är ett orosmoment för de anställda , man vet ju inte om man får följa med eller inte. - Vi har 600 anställda som går en osäker framtid till mötes. Vi kommer att driva det här så långt vi kan för att få ett personalövertagande säger hon till SvT
Keolis kommunikationsdirektör Karin Nilsson Malmén påpekar att busschaufförer är en bristvara men poängterar också att man måste skapa en trafik som är välfungerande för skattebetalarna.
Om man vill säkra kompetensen vore det rimliga att ta över hela personalstyrkan anmärker Widegren. - Det är väldigt mycket ekonomi i detta. Vill bussbolaget tjäna pengar kan Keolis undvika att anställa de som har högsta lön enligt kollektivavtal och anställa personal med mindre erfarenhet
Keolis är ett multinationellt transportföretag med huvudsäte i Frankrike. Företagets hade 2018 en vinst på 59 miljarder kr. I Sverige har företaget 6000 anställda och en omsättning (2020) på 4,9 miljarder kr
För några år sedan fälldes Keolis efter en anmälan av sju skyddsombud i Stockholm till arbetsmiljöverket av förvaltningsdomstolen för att inte ta tillräckligt hänsyn till förarnas psykiska hälsa. Arbetsgivaren lyssnade inte på förarnas kritik av schemaläggning, skiftgång och pausar. Förarna var bland annat tvungen att söka nya arbetstider var sjätte vecka och deras arbetstider varierade stort. I Borlänge har liknande kritik mot arbetsförhållandena på Keolis framförts av facket.
När Keolis tog över färdtjänst och sjukresor i Värmland tredubblades klagomålen. Bolaget skyllde på ”inkörningsproblem”.
I Stockholm upprördes många bussresenärer när Keoilis under sommaren 2015 i innerstaden ändrade busstabeller, flyttade eller upphörde med turer, tog bort och ändrade hållplatser. Trots löften från bolaget om justering efter kritiken skedde bara en minimal förändring av tidtabellen
Det har också framförts kritik av Keolis bristande utbildning av underhållspersonalen bland annat vad gäller hanteringen av gasbussar.
UL må återföra driften av trafiken i egen offentlig regi och sätt landsbygdens service och de anställdas arbetsmiljö i fokus i stället för kapitalets vinstintresse.
Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt
123 346 05 24