Samhället

Bränslebolagen får guldregn ett år till

Fredag 25 November, 2022

Lyssna på intervjun med Peder Blohm Bokenhielm här:

Skärmdump från före valet https://moderaterna.se/nyhet/sankdieselpriset/

Lästid: 8 min Ljudfil: 15 min

Peder Blohm Bokenhielm

-Så fort de kom till makten sket de i vallöftena. Det känns som att det inte spelar någon roll om vi röstar höger eller vänster, rött eller blått. Det blir samma skit ändå, säger Bränsleupprorets ordförande Peder Blohm Bokenhielm, intervjuad av Ulf Johansson, Vi som bygger landet.

-Jag har gått med i moderaterna, det gjorde jag innan valet. Av två anledningar, jag måste ha en politisk plattform att utgå från, för att kunna fortsätta driva det här. Vi har drivit allting till den gräns där vi inte når så mycket längre. Vi har fått vallöfte om att reduktionsplikten ska sänkas, skatten ska sänkas och dom har nu visat att dom lägger om till en helt annan energipolitik. Vi har ju lyckats driva det så här långt att jag nu måste se till att löftena fullföljs.

Som en del av kampen för att sänka bränslepriserna och minska reduktionsplikten har Peder Blohm Bokenhielm under lång tid uppvaktat partiledarna. Han har haft personliga möten med både M-ledaren Ulf Kristersson, KD-ledaren Ebba Busch och SD:s Jimmie Åkesson. Gensvaret har varit positivt: alla har gett löften om att kraftigt sänka priserna. I dag känner han sig grundlurad.

- Regeringens förklaring är att bränslebolagen redan har köpt in biodrivmedel enligt gamla avtal, så skulle man bryta avtalen och kräva en miniminivå så innebär det miljardförluster för bränslebolagen. Regeringen vill inte ställa sig på kant med näringslivet det första som händer under denna nya mandat period.

Istället ger den nya regeringen oss en sänkning på 1 kr som plåster på såren. Samtidigt höjs en annan skatt i bakgrunden. Summa summarum är att sänkningen kommer att bli 40 öre, om vi har tur. Bränslebolagen får ett år till med guldregn och vi vanliga människor kommer att få betala det.

oljebolagens vinster

SVT Nyheter

Du verkar inte så nöjd med den nya regeringens politik?

-Nej det är jag inte. Min uppgift i Bränsleupproret är att få folk att förstå problemet. Strejker, Ukraina-kriget, det är så många faktorer som spelar en roll i bränslepriset. Många tror ju att det är regeringen som sätter priset. Den situationen vi har nu är att regeringen tagit för mycket hänsyn till bränslebolagen. Bolagen behåller sin höga vinstandel dom har nu, istället borde regeringen säga till bränslebolagen att vi sätter ett vinsttak eller ett takpris. Så det är jag inte nöjd med.

Vad kunde regeringen gjort mot kuwaitarna, Rockefeller och de andra oljebolagen?

-Om man tittar bakåt i tiden så har ju reduktionsplikten trappats upp från 15 % för två år sen till dagens 30,6%. Jag tror inte på att regeringen kommer att trappa ner reduktionsplikten till 6 eller 13 % eller vad dom nu säger.

Vad lovade dom egentligen?

-Det Sverigedemokraterna gjorde var ju att dom gick ut och lovade att sänka priset med 10 kr över natten.

bensin SD

Sverigedemokraternas valaffisch

Jag frågade vid flera tillfällen hur dom skulle finansiera det. Det löser sig, sa dom. Därför trodde jag inte mycket på SDs vallöfte.

Ibland är verkligheten och spökar, säger SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt efter valet.

Medan Moderaterna har lovat att sänka reduktionsplikten till EUs miniminivå (6%) under mandatperioden.

Men sa moderaterna inte att dom skulle sänka priset med en gång?

-Enstaka moderata politiker har sagt att vi ska sänka redan 2023, men inget om hur mycket. Den här femkronan var ett löfte som kom i våras. Jag hade ju helst sett att regeringen trappar ner reduktionsplikten stegvis. 1 januari 2023 till 21 %, till 15 % 1 juni och 6 % inblandning 1 januari 2024.

Men för dom som ska ta sig till jobbet och trodde på vallöftena, att de blåa kommer att fixa sänkta bränslepriser?

-Det är ju inte hållbart med dieselpris på 27 kr.

Varför kan man inte sänka priset vid pump direkt? Exempelvis att ta bort koldioxidskatten på 4.50 och sänka momsen på drivmedel.

-Det vet du lika bra som jag vad det svaret är. Det är att Sverige har inte råd. En sänkning på 1 kr kostar 7 miljarder, enligt regeringens budget. Så om du tar bort koldioxidskatten är det ca 36 miljarder.

Jimmie Åkesson

Sverigedemokraternas Youtube

Men är det inte bara för att man har ändrat skatteuttaget, så att den som kör bil och har långt till jobbet betalar mycket mer i skatt, förhållandevis, än den som bor i Danderyd, tar tunnelbana till jobbet och tjänar mycket mer?

-Det är hutlöst. Att människor som åker kollektivt, som är subventionerat av staten, att dom ska få göra avdrag är horribelt.

Men jag menar att dom har ändrat skattesystemet. Att man tar ut så mycket mer pengar, man har höjt momsen samtidigt som man sänkt skatten för höginkomstagare, tagit bort förmögenhetsskatt och arvsskatt. Innan var det ju att ju mer du tjänade, ju mer procent betalade du i skatt, det tycker jag var rättvist. Men det här är ju precis tvärtom. Vem är det som konsumerar dieseln, det är inte Danderydsborna.

-Redan nu i vårt arbete, har vi förhindrat höjningar på bränslet, som skulle kostat 3 kr mer om vi inte bedrivit den här opinionsbildningen. För ett åkeri är det 80 000 per lastbil. Det är mycket pengar för åkeriet.

Det är klart, men samtidigt ska dom konkurrera med polska och litauiska lastbilar?

Det är för j-vligt. Utländska åkerier tar hand om körningarna. Beställarna tar det billiga alternativet, för att överleva.

lastbil klampad

Foto: Polisen

Ja, för att vi tillåter det. Och det är tragiskt.

-Ja

Om man tänker så här att den ena sidan av det som drabbar folk i vinter är att det ska va så dyrt att ta sig till jobbet. Den andra sidan är elpriset. Vad gör man?

- Det man måste göra i grund och botten är att hela räknesystemet måste göras om. Vi har tanken att man ska tillföra ett femte elområde, som ska va enbart export. Det tror jag är den snabbaste lösningen för att få ner elpriset. Inhemska Sverigepriser och utländska elpriser. Just nu tjänar ju elbolagen snuskiga pengar, det är ju jättebra för dom. Men det är ju inte bra för konsumenten. Jag bor i elområde 4 och är livrädd för vad jag kommer att få för elräkningar i vinter.

på bänken om elpriset

Det är väl inte bara att man är livrädd, när man går och handlar får man tänka efter, man handlar lågpris, det vill säga ofta importvaror istället för svenska varor. Man hade kanske tänkt bygga till huset, det hade gett jobb till elektrikern, rörmokaren och snickaren i närheten. Nej, det har vi inte råd med nu, tänker man. Detta blir ju precis som att man sätter en pinne i samhällets hjul.

-Jo, det blir ju en dominoeffekt. Precis som med bränslepriserna. En vanlig Bregott kostar 65 kr. Bönderna ska också betala den höjda dieseln.

Då köps det väl mindre svenska livsmedel och så får lågprisimporten företräde i våra varukorgar?

-Jojomän, så är det.

Det som du har gjort så bra är att du lyckats samla en opinion från ingenting, hur ska vi göra med dessa prishöjningar, som sätter fälleben för hela samhället?

-Jag tror att när det handlar om elpriserna så först och främst måste vi tillgodose Sveriges elbehov före andra länders elbehov. Nu har vi avtal med EU, som gör att ex Tyskland får hämta el hos oss om dom inte har tillräckligt, innan vi tillgodoser vårt eget. Detta är fel. Vi kan inte fungera som en reservbank till alla andra länder, om vi inte klarar oss själva i första hand.

Dom planerar nu att bygga upp nya kärnkraftverk och återskapa en stablitet vi haft, men det är 10 år dit.

Men då får väl Tyskland bygga eller återstarta sina kärnkraftverk?

-Frankrike planerar modulbygge av kärnkraftverk både på land och till havs.

Men där är väl dom inte än?

Nej

Samtidigt är det väl så att när jag pratar med Svenska Kraftnät, så påstår dom att 36 timmar om året räcker inte svensk energi till. När jag då frågar om det fattas svensk energi för att det är billigare att importera, får jag inget svar. Då fattar jag det som att vi har ström så vi klarar oss i Sverige. Vi måste väl städa i vårt eget bo först, eller?

-Man märker ju hur tyst det varit om elkrisen i media och det finns en anledning. Nu kommer det att börja bli jobbigt. Dom vill inte ha uppmärksamhet på elpriserna.

Bränsleupproret Stockholm

Bränsleupproret demonstrerar utanför Riksdagen

Du har gjort något unikt. Du har skapat en organisation helt utanför all partipolitik. Det är väl så vi måste komma vidare. Nu inför vintern, vem ska samla människor till motstånd om elpriserna om inte Bränsleupproret?

-Det som är problemet, som jag ser det, är att skadan måste ske, för att människor ska vakna. Jag trodde att 20 kronorsgränsen på bränslet skulle få folk att vakna. Det är inte som i Frankrike att dom har demonstrationer och fotboll som nationalsport. Svenskarna har inte det. Vi har ju lyckats att få Sveriges energipolitik att ändra inriktning. Vi har haft 8 år av miserabel energipolitik, som har förstört för landet. Det tar mer än 8 år att reparera.

Ska det ta 8 år? Som vi sa innan, det kan väl inte va rätt att åkeriet eller den som behöver bil till jobbet ska betala en stor del av skatten, det som bär upp välfärden och sen låter vi Danderydsborna med hög inkomst slippa undan att ta sin del?

Det finns många förslag på skattesystem, men det viktigaste är att bilismen ska bära sin egen kostnad. Som det är nu, är bilen en kassako för staten.

Hela intervjun hittar du här: https://open.spotify.com/episode/6fXU3DNQs50yKD6baXvg8h

Fakta: Bränsle priser och vinster

Bensin- och dieselpriset

Regeringen satsar 6,7 miljarder kronor på att tillfälligt sänka skatten på bensin och diesel med en krona vid pump. I praktiken kommer sänkningen dock bli 40 öre för diesel och 14 öre för bensin på grund av en indexering av skatten.

Skattesänkningen ska gälla från årsskiftet och tre år framöver. Dessutom ska skatten på diesel inom jord-, skogs- och vattenbruk tillfälligt sänkas, något som beräknas kosta omkring 380 miljoner kronor.

https://www.svt.se/nyheter/oljejattarnas-supervinster-1-500-miljarder-pa-tre-manader

oljebolagens vinster

Detta är ett diskussionsinlägg. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad tycker du? Kommentera gärna i kommentarsfältet nedanför!

Ulf Johansson

F d Maskinreparatör, Kristianstad

Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt