Jobbet
Låt Stockholms Lokaltrafik driva pendeln
I kommande vecka håller politikerna i trafiknämnden möte. På dagordningen finns förslaget från förvaltningen om att nu sätta igång förberedelserna för en ny upphandling av pendeln. Bolaget som vinner ska ta över i mars 2026. Har någon på SL funderat över om personalen på pendeln orkar med det? Spelar det ens någon roll? Bryr man sig?
Det är ett vansinnigt förslag, som den politiska majoriteten med sannolikhet kommer säga ja till, skriver Rainer Andersson, v. ordförande i SEKO-Pendelklubben.
Vi fick en ny arbetsgivare för två veckor sedan. Med kort varsel ersatte SJ det skandalösa MTR som lyckats köra pendeln i botten. Detta med uppbackning från trafikförvaltningen och regionens politiska majoritet.
SJ klev in med ett så kallat nödavtal i ryggen, som SL tvingats till av den krassa verkligheten. Personalflykt, förarbrist, tusentals inställda tåg, lägsta möjliga kundnöjdhet, dagliga förseningar och en fordonsflotta som MTR struntat i att reparera. SL:s vd påtalade att pendeln inte längre var upphandlingsbar. Så illa var det. Därför ett nödavtal med SJ som förväntades återställa det SL:s VD David Lagneholm själv medverkat till att förstöra.
SL VD David Lagneholm Foto Region Stockholm
Utbrett missnöje
SJ meddelade att man till en början skulle driva verksamheten ”as is”. Som den bedrevs av MTR. Vi skulle ha tålamod. Inte hoppas på att man över en natt kunde trolla bort det som inte fungerat. Förberedelsetiden var så kort att vi inte kunde förvänta oss annat.
Det förstod vi. Tre månader räcker inte. Det brukar krävas bortåt 1,5 år av förberedelser för att utan större problem ta över en verksamhet som pendeln. Ändå saknar inte personalen förväntningar. Något måste snart hända som gör slut på de usla arbetsvillkor som lagt grunden till det utbredda missnöjet.
Klockan tickar
Redan efter två veckor inser vi problemet med ”as is”. I första hand gäller det chefer på olika nivåer som är upplärda av MTR. Med allt vad det innebär. Som saknar insikt om avtal, lagar och arbetsmiljö. Det är vad ”as is” innebär i väntan på nya direktiv från SJ.
Men klockan tickar. Inser SJ behovet av förändring? Det återstår att se. Bryr man sig om att flertalet stationsvärdar saknar rätt till paus och anständiga måltidsuppehåll? Att nattstädarna tvingas arbeta på lediga dagar. Accepterar man att allvarliga konsekvenser kommer som ett brev på posten om förarna fortsätter vara ensamma ombord? Är man medveten om arbetsskadorna bland förarna som kameraprojektet redan orsakat?
Aldrig i livet!
Det är mycket att ta itu med. Både för SJ och oss anställda. Inklusive de fackliga. Det är nu det måste hända. Inte om två år. Om vi håller tyst kommer inga förändringar till stånd. Det gäller inte att skrika högst. Det handlar om att vara tydlig med vad som inte är acceptabelt. Återigen fel på lönen? I helsike heller! Försvunna lediga dagar? Aldrig mer! Sent utlagt arbete som omöjliggör ett normalt liv? Nej, nej! Rapportera toalettbesök? Glöm det!
”As is” gäller inte bara tills vidare våra arbetsvillkor. Det omfattar även regionala politiker och SL:s trafikförvaltning, som leds av vd:n David Lagneholm med bakgrund som hög chef på MTR. Här är det tummen upp för fortsatt nedmontering av kollektivtrafiken och våra arbetsvillkor. Allt för att gynna de privata aktörerna. På vår och samhällets bekostnad.
Ett vansinnigt förslag
I kommande vecka håller politikerna i trafiknämnden möte. På dagordningen finns förslaget från förvaltningen om att nu sätta igång förberedelserna för en ny upphandling av pendeln. Bolaget som vinner ska ta över i mars 2026. Har någon på SL funderat över om personalen på pendeln orkar med det? Spelar det ens någon roll? Bryr man sig?
Det är ett vansinnigt förslag, som den politiska majoriteten med sannolikhet kommer säga ja till. Mer förstånd än så kan vi inte förvänta oss. Borta är löftet om att välja ut ett trafikslag, med särskilt fokus på pendeln, att driva i SL:s egen regi. Borta är talet om att återställa pendeln till en normalt fungerande verksamhet innan en ny upphandling kan genomföras. Borta är löftet om att vi på pendeln skulle få vara med och diskutera hur man återfår resenärernas förtroende.
Bokstavligen kriminellt
Om SL-politikerna hade en promille av förnuft skulle de fråga sig om en upphandling av pendeln är möjlig i dagsläget? Förslaget från förvaltningen, som de ska säga ja till, är ett hopkok av lögner och fria fantasier. Som att vi snart kan köra nattrafik på pendeln. Att det saknas förare och fordon och behov av underhåll av spår och växlar på nätterna låtsas man inte om.
Här hävdas det att MTR:s bristande fordonsunderhåll berodde på ett dåligt avtal med SL. Att det var medvetet fusk för att spara pengar och ett medvetet åsidosättande av säkerheten tiger man om. Det var bokstavligen kriminellt, om nu begreppet kriminell även omfattar förstörelse av samhällets egendom, trafikhaveri och brott mot järnvägssäkerheten.
Anständiga arbetsvillkor!
Trafikförvaltningen, Tamsons (m), Fendert (mp), Sjöström (s) m.fl. vill fortsätta ”as is”. Det gäller även ledningen för Seko. Inför kommande lönehöjning på ynka 3,1% slår man sig för bröstet och hävdar att man inte accepterar de rekordstora löneskillnaderna. Jaså? ”Så mycket mer tjänar makteliten” skriver förbundet och visar att 70 tågvärdar tillsammans tjänar lika mycket som en topp-VD. Vilka var det då som förra året bedyrade att vi inte kunde kräva mer än några få procent i löneökning? Att vi skulle ta samhällsansvar. Ja, du vet svaret. Hycklarna i ledningen struntar i våra behov. Dessa får vi själva se till att ta hand om.
Också Pendelklubben fortsätter därför ”as is”. Vi agerar även denna vecka, och nästa, och nästa, för våra medlemmar. Vi struntar i om förbundsledningen vänt oss ryggen. Vi tiger inte när andra gör det. Vi avviker inte från det som stod på banderollerna utanför Arbetsdomstolen när de strejkande lokförarna skulle åtalas: Anständiga arbetsvillkor åt personalen på pendeln! Ingen lek med säkerheten. Tågvärden kvar i hytten!
Stöd Vi Som Bygger Landet!
Klicka här för att bli supporter och få en T-shirt
123 346 05 24